شنبه، 19 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

پسر 8 ساله ام دائم مي گويد: من بد هستم. علت اين سخن او چيست و چگونه بايد با او برخورد کنم؟


پاسخ :
تا مدت يک ماه، به اين سخن او بي توجهي کنيد و حساسيت نشان ندهيد؛ زيرا ممکن است براي جلب توجه باشد. در عين حال به علل احتمالي ذيل نيز توجه کنيد:
1. القائات منفي اطرافيان: هر کودکي از خود برداشتي دارد که به آن، « خود انگاره»( self image) مي گويند و درصد بالايي از اين خود انگاره را ديگران به او مي دهند. ممکن است اطرافيان، به ويژه والدين، او را فراوان سرزنش مي کنند و به او نقش منفي مي دهند و اين رفتار، سبب خود انگاره اي منفي در او شده است و خود را بد و آدمي منفي مي داند. اگر چنين چيزي است، رفتار خود را اصلاح کنيد.
2. احساس گناه: ممکن است به سبب رفتارش، به ويژه رفتاري که از ديد او خلاف نيست( براي مثال کنجکاوي در مسائل جنسي) به شدت توبيخ مي شود. توبيخ شديد، سبب احساس گناه در کودک مي شود و ديدي منفي را درباره خودش پديد مي آورد. از توبيخ شديد او بپرهيزيد.
3. ناکامي ( محروميت شديد): محروميت هاي شديد در زندگي( براي مثال، محروميت از محبت والدين) و ناکامي در تحصيل و... اعتماد به نفس کودک را مي گيرد و باعث مي شود خود را آدم بي ارزشي بداند. بکوشيد با ايجاد فضايي سالم در خانه و برخوردهاي مناسب، اعتماد به نفس از دست رفته او را بازگردانيد( ر.ک: ج1، ص 97).
منبع: کتاب نسیم مهر(2)، حجت الاسلام حسین دهنوی، انتشارات خادم الرضا(علیه السلام)/1388


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.