شنبه، 19 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

چندي پيش وقتي در اتاق را باز کردم، دختر 5 ساله ام را با پسرخاله همسالش ديدم در حالي که برهنه بودند و به يک ديگر نگاه مي کردند. در مواجهه با چنين صحنه هايي چگونه بايد برخورد کنم؟


پاسخ :
توجه داشته باشيد که اين گونه رفتارها در کودکان زير 6 سال جنبه اخلاقي ندارد و از روي کنجکاوي و براي کشف است.( ر.ک: ج1، ص 143 و 144). ديد کودکان درباره بدن خود و همسالان، مانند ديد شما نيست؛ بنابراين، هنگام مواجهه با اين گونه صحنه ها خونسردي خود را حفظ کنيد و شوکه نشويد.
مناسب ترين برخورد اين است که به آن ها بگوييد:« بازي کردن بدون لباس، کار درستي نيست. لطفاً سريع تر لباس هايتان را بپوشيد.» به آن ها کمک کنيد تا لباس بپوشند و فعاليت ديگري برايشان پيدا کنيد و بعد بگوييد:« مگر نمي دانيد برخي از قسمت هاي بدن که مايو آن را مي پوشاند، خصوصي است؟! همان گونه که توالت خصوصي است و دو نفري به آن جا نمي روند، بدن هرکس هم خصوصي است و نبايد ديگري آن را ببيند»؛ البته در فرصت هاي مناسب براي فرزندتان روشن کنيد که وقتي مي خواهد لباس عوض کند يا به حمام برود، اشکالي ندارد لباس هايش را از تن درآورد يا در ضرورت ها، والدين و پزشک خانواده مي توانند به بدن او نگاه کنند.
نکته مهم!
اگر اين اتفاق زماني رخ دهد که سن پسر خاله دختر شما چند سال بيشتر است، آن را جدي تر بگيريد و ارتباط آن ها را به طور غيرمستقيم کم يا قطع کنيد و در صورت عدم امکان قطع ارتباط، بر خلوت هاي آنان نظارت غيرمستقيم داشته باشيد.
منبع: کتاب نسیم مهر(2)، حجت الاسلام حسین دهنوی، انتشارات خادم الرضا(علیه السلام)/1388


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.