يکشنبه، 20 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

چرا كودكان خردسال هنگام بازى با هم دعوا مى‏كنند و چگونه مى‏شود به آن‏ها كمك كرد؟


پاسخ :
دنياى ذهنى خردسالان با بزرگسالان متفاوت است. آن‏ها قواعد بازى را به خوبى درك نمى‏كنند يا اين قواعد پس از مدتى كوتاه برايشان مبهم مى‏شود. آنان با توجه به ظرفيت پايينى كه دارند، زود از بازى خسته مى‏شوند و در مواردى تحمل باختن را ندارند (ر. ك: ص 103 و 104)؛ بنابراين، نبايد خردسالان را هنگام بازى به حال خود رها كرد. بايد در طول بازى نزديك آنان باشيم تا هنگام نياز، به آنان كمك كنيم و مانع درگيرى‏هايشان شويم.
در صورت نظارت بر بازى آنان، شما مى‏توانيد با مشاهده نشانه‏هايى از آغاز درگيرى، با رفع ابهام از قواعد بازى يا پيشنهاد بازى نوبتى و يا تعيين نقش‏ها در بازى به آن‏ها كمك كنيد.
در صورتى كه ابتكارهاى شما نتيجه نمى‏دهد و نظر آنان را هم نمى‏شود به چيز ديگرى معطوف كرد، پيشنهاد مى‏شود، آن‏ها را براى مدتى (10 دقيقه) از هم جدا كنيد و بعد از اتمام اين مدت بگوييد: «يا بازى تعطيل يا بازى بدون دعوا» كه خردسالان به طول معمول، پيشنهاد دوم را مى‏پذيرند؛ چون بازى به تنهايى برايشان چندان لذتى ندارد.
گاهى لازم است توجه كودكان به چيز ديگرى معطوف شود. دادن مقدارى خوراكى يا نوشيدن آب ميوه، پيشنهاد ديدن كارتون يا فيلم مناسب، اجراى مسابقه يا شنيدن داستانى زيبا يا بيرون بردن آن‏ها براى قدم زدن مى‏تواند مشكل را حل كند.
گاهى درگيرى و دعوا بين كودكان و همسالان خاصى است. در اين صورت، پيشنهاد مى‏شود مدت زمان بازى‏هاى آن‏ها كوتاه، تعداد ديدارهاى آنان كم، و ارتباطشان با ديگر همسالان بيشتر شود.
منبع: کتاب نسیم مهر(3)، حجت الاسلام حسین دهنوی، انتشارات خادم الرضا(علیه السلام)/1388


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما