يکشنبه، 20 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

فرزند نوپاى 15 ماهه‏اى دارم كه در برابر لباس پوشيدن مقاومت مى‏كند و مى‏گريد. علت آن چيست و چگونه مى‏توانم مقاومت او را از بين ببرم؟


پاسخ :
در خريد لباس براى فرزندتان دقت كنيد. يكى از مهمترين علل مقاومت نوپاى شما در لباس پوشيدن، جنس و نوع و اندازه لباس است. معيارتان در خريد لباس براى نوپا، راحتى او باشد و نه پيروى از مد.
1. جنس لباس: لباس مناسب براى فرزندتان از جهت جنس، لباسى است كه از الياف طبيعى تهيه شده باشد؛ بنابراين، لباس‏هايى با درصد بالاى نخ طبيعى برايش بخريد. اين گونه لباس‏ها باعث مى‏شوند تا تنظيم دماى بدن كودك به راحتى صورت گيرد و خاطره تلخى از گرما يا سرما در ذهن او نقش نبندد. بهتر است لباس‏هاى زير كودك از جنس پنبه‏اى يا كتانى نرم باشد تا بدنش اذيت نشود. اگر از لباس‏هايى يا جنس مواد نايلونى و مصنوعى استفاده مى‏كنيد، مراقب حساسيت بدن كودك به آن‏ها باشيد.
2. نوع لباس: لباس‏هاى با دكمه‏هاى زياد، وقت بيشترى را مى‏گيرد و تحمل آن براى فرزند نوپا كه حاضر نيست لحظه‏اى بازى‏اش قطع شود، سخت است؛ پس لباس‏هايى با دكمه‏هاى كمتر بخريد.
3. اندازه لباس: در خريد لباس، به اندازه آن توجه كنيد. لباس نوپاى شما (خود لباس، يقه آن و آستين‏ها) بايد گشاد باشد. لباس‏هاى تنگ به سختى به تن او مى‏روند و باعث آزارش مى‏شوند.
لباس‏هاى با يقه‏هاى تنگ، جلو تنفس او را مى‏گيرند و وحشت ايجاد مى‏كنند. بهترين لباس براى كودك به ويژه در اين سن آن است كه راحت‏تر پوشيده شود.
ميزان لباس، زمان مناسب تعويض، و چگونگى تعويض لباس نيز در شكستن مقاومت او مؤثرند.
1. ميزان لباس: لباس زياد باعث گرما و احساس خفگى در كودك مى‏شود و خاطره ناخوشايندى را از آن در ذهنش ايجاد مى‏كند.
2. زمان مناسب: توجه داشته باشيد كه فرزندتان براى تعويض لباس، حال خوشى داشته باشد. هنگام مشغول بودن به بازى يا خستگى و گرسنگى يا بلافاصله پس از بيدار شدن از خواب، زمان مناسبى براى تعويض لباس نيست. ابتدا نيازهايش مانند شير دادن يا تعويض پوشك (ر. ك: ص 122 و 123) را برآوريد و بعد لباسش را عوض كنيد.
3. چگونگى تعويض لباس: أ. قبل از تعويض، لباس‏هاى لازم را كنار دست خود قرار دهيد و دكمه‏هايشان را باز كنيد. هر قدر زمان تعويض كمتر باشد، مقاومتش نيز كمتر خواهد شد؛
ب. هنگام تعويض به دماى مناسب اتاق توجه داشته باشيد؛
ج: درصورت مشاهده نشانه‏هاى مقاومت، تعويض لباس را چند لحظه به تأخير بيندازيد؛
د. اگر از دراز كشيدن خوشش نمى‏آيد، لباس او را سرپا و ايستاده عوض كنيد؛ ه. او را با اسباب‏بازى جذابى سرگرم كنيد و برايش شعر يا سرود كودكانه بخوانيد؛
و. هنگامى كه لباس كثيف او را در مى‏آوريد و قبل از پوشاندن لباس تميز، او را نوازش كنيد و ببوسيد و صورتتان را به بدن او بماليد تا تعويض لباس برايش لذت‏بخش شود. بد نيست اجازه دهيد خودش لباس‏هايش را يكى يكى به شما بدهد؛
ز. مراقب باشيد كه اول لبه جلو لباس را تا چانه كودك پايين بكشيد تا جلو صورت و تنفس او را نگيرد و دچار وحشت نشود. وقتى لباس را از روى سرش پايين مى‏كشيد، به او «دالى» بگوييد. تبديل لباس پوشيدن به بازى برايش جذاب مى‏شود.
انگشتان دستتان را در آستين فرو كرده، با دست ديگر، مشت او را به داخل انگشت‏هايتان هدايت كنيد و پس از گرفتن مشت كودك، لباس را بكشيد (دست كودك را نكشيد).
منبع: کتاب نسیم مهر(3)، حجت الاسلام حسین دهنوی، انتشارات خادم الرضا(علیه السلام)/1388


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.