يکشنبه، 20 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

در راه ايجاد مسؤوليت‏پذيرى در فرزندان، چه موانعى وجود دارد و چگونه مى‏توان آن‏ها را از سر راه برداشت؟


پاسخ :
موانع ايجاد مسؤوليت‏پذيرى در فرزندان عبارتند از:
1. به دوش كشيدن مسؤوليت به جاى فرزند: مسؤوليت آماده شدن براى مدرسه، انجام تكاليف، پر كردن اوقات فراغت، امور شخصى، غذا خوردن و... بر عهده خود فرزند است و اگر والدين اين مسؤوليت‏ها را به جاى او به دوش كشند، مانع از مسؤوليت‏پذيرى فرزند مى‏شوند.
نقش والدين فقط نظارت و كمك در صورت نياز است. كمك مستقيم به فرزند براى انجام تكاليف مدرسه ممكن است اين فكر را در ذهن او ايجاد كند كه به تنهايى قادر نيست كارى را در اين زمينه انجام دهد.
2. عدم اعطاى استقلال به فرزند: براى مسؤوليت‏پذير كردن فرزند، بايد به او استقلال دهيد؛ البته استقلالى منطقى و با نظارت. استقلال و مسؤوليت رابطه تنگاتنگى با هم دارند. اگر به فرزند خود مسؤوليت بدهيد؛ اما استقلال در تصميم‏گيرى ندهيد نمى‏تواند مسؤوليت‏پذير شود و اگر استقلال بدهيد و او احساس مسؤوليت نكند، بايد منتظر حادثه‏اى ناخوشايند باشيد.
3. ترس از ايجاد تنش با فرزند: گاهى ترس از ايجاد تنش والدين و فرزند باعث مى‏شود او را از انجام مسؤوليت‏هايش معاف دارند و از اين انديشه پيروى كنند كه «برايم راحت‏تر است خودم انجامش دهم». اين رفتار، فرصت مسؤوليت‏پذيرى را از فرزند مى‏گيرد و در آينده متضرر خواهد شد.
4. انتقاد از فرزند و سرزنش او: اگر زندگى كودك با انتقاد و سرزنش همراه شود، احساس مسؤوليت را نخواهد آموخت.
5. كند بودن فرزند در انجام كارها: برخى كودكان آن قدر كند عمل مى‏كنند كه والدين، كار و مسؤوليت را از آنان مى‏گيرند و خود انجام مى‏دهند. براى ايجاد سرعت عمل در فرزند از بازى ركوردگيرى (ر. ك: ص 177 و 178) استفاده كنيد.
6. ناقص انجام دادن كارها: برخى كودكان يا نوجوانان، مسؤوليت واگذار شده را ناقص انجام مى‏دهند و اين باعث مى‏شود كه والدين يا معلم، وظيفه او را به ديگرى واگذارند يا خود انجام دهند. براى رفع اين مشكل، مسؤوليت را به قسمت‏هاى كوچك تقسيم كنيد.
7. سمبل كردن كارها به وسيله فرزند: برخى فرزندان به جاى انجام كار، آن را سمبل مى‏كنند و سرسرى انجام مى‏دهند؛ براى مثال به جاى تميز كردن اتاق، تمام وسايل را زير تخت، داخل كمد يا جاهاى ديگر پنهان مى‏كنند. در اين صورت، مسؤوليت حتما بايد با نظارت شما انجام گيرد.
8. تقاضاى انجام مسؤوليت از فرزند در زمان نامناسب: انجام مسؤوليت‏ها را از فرزندتان در زمان‏هاى مناسب بخواهيد. طبيعى است كه هنگام ديدن فيلمى جذاب از تلويزيون يا در اثناى بازى فوتبال با همسالان، به انجام مسؤوليت رغبت نشان نمى‏دهد.
9. تذكرهاى پى‏درپى والدين: از تذكرهاى پى‏درپى بپرهيزيد. يك بار به فرزند خود پيام دهيد و فرصتى را در اختيارش قرار دهيد تا پيام را در ذهن خود تجزيه و تحليل كند.
10. عدم پيگيرى و نظارت والدين: براى اطمينان از انجام مسؤوليت‏ها به وسيله فرزندان، بازرسى منظم و مكرر والدين لازم است.
منبع: کتاب نسیم مهر(3)، حجت الاسلام حسین دهنوی، انتشارات خادم الرضا(علیه السلام)/1388


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.