پرسش :
آيا در قرآن به اين مطلب كه خمس را بايد به سادات داد، اشاره شده است؟
پاسخ :
در آيه 41 سوره انفال، در اين باره آمده است: «واعلموا انّما غنتم من شى فان لله خمسه و للرّسول ولذى القربى و اليتامى و المساكين و ابن السبيل ان كنتم امنتم بالله و ما انزلنا على عبدنا يوم الفرقان يوم التقى الجمعان و الله على كل شى قدير; اى مؤمنان، بدانيد كه هر چه غنيمت و فايده به شما رسد، خمس آن خاص خدا و رسول و خويشان او و يتيمان و فقيران و در راه ماندگان است...» كلمه «لذى القربى» در اين آيه همان اهل بيت پيامبر((عليهم السلام)) و سادات هستند; به همين جهت، از نظر فقها خمس به دو قسمت تقسيم مى شود: يك قسمت از آن سهم سادات است و بنابر اقوى، به نظر امام((رحمه الله)) بايد با اذن مجتهد جامع الشرايط به سيّد فقير يا سيّد يتيم يا سيّدى كه در سفر مانده داده شود و نصف ديگر آن، سهم امام((عليه السلام)) است كه در اين زمان بايد به مجتهد جامع الشرايط داده شود يا به مصرفى كه او اجازه مى دهد، برسد.
eporsesh.com
در آيه 41 سوره انفال، در اين باره آمده است: «واعلموا انّما غنتم من شى فان لله خمسه و للرّسول ولذى القربى و اليتامى و المساكين و ابن السبيل ان كنتم امنتم بالله و ما انزلنا على عبدنا يوم الفرقان يوم التقى الجمعان و الله على كل شى قدير; اى مؤمنان، بدانيد كه هر چه غنيمت و فايده به شما رسد، خمس آن خاص خدا و رسول و خويشان او و يتيمان و فقيران و در راه ماندگان است...» كلمه «لذى القربى» در اين آيه همان اهل بيت پيامبر((عليهم السلام)) و سادات هستند; به همين جهت، از نظر فقها خمس به دو قسمت تقسيم مى شود: يك قسمت از آن سهم سادات است و بنابر اقوى، به نظر امام((رحمه الله)) بايد با اذن مجتهد جامع الشرايط به سيّد فقير يا سيّد يتيم يا سيّدى كه در سفر مانده داده شود و نصف ديگر آن، سهم امام((عليه السلام)) است كه در اين زمان بايد به مجتهد جامع الشرايط داده شود يا به مصرفى كه او اجازه مى دهد، برسد.
eporsesh.com