جمعه، 21 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

از ديدگاه قرآن آيا رسالت پيامبر اسلام (ص) اختصاص به گروه خاصي دارد و يا اينكه شامل همه اقوام و ملل است؟


پاسخ :
انسان كاملي كه به نحو مطلق خليفة‌الله است و كاملتر از او در جهان امكان، كسي نيست، رسالت او آنچنان وسيع و گسترده است كه نه در طول تاريخ بعد از او پيامبري خواهد آمد و نه د رعرصه گيتي و همزمان با نبوّت او كسي به پيامبري مي رسد. از اين جهت او نه نتها از انبياي اولوالعزم به شمار مي آيد، بلكه خاتم همه پيامبران و پايان بخش اصل نبوّت و رسالت است و همه ‌ادلّه‎اي كه بر «خاتميّت» آن حضرت دلالت دارد، مانند آية كريمة‌ «ما كان مُحمّد أبا أحدٍٍ مِن رِجالِكم ولكِن رَسولُ الله و خاتَم النَّبين و كان الله بِكُل شَيء عَليما» احزاب/40، بر «جهاني بودن رسالت» آن حضرت نيز دلالت خواهد داشت.
گذشته از موارد مذكور؛ آيات ديگري نيز ناظر به كليّت و دوام رسالت آن حضرت است؛ مانند: «وَ ما أَرسَلناك إِلّارَحمةً لِلعالمين» انبياء/107، «و ما أََرسَلناك إِلّا كافّة ‌لِلنّاس بَشيرا و نَذيرا ولكِنّ أَكثر النّاس لا يَعلَمون» سبأ/‌28، «يا أَيُّها النّاس قَد جاءَكم الرسولُ بالحق مِن رَبِّكُم فامنوا خيراً لكم و اِن تكفُروُا فَاِنَّ لِلّهِ ما في السَّموات و الارض و كان الله عَليما حَكيما» نساء/170 و «قُل يا أَيُّها النّاس إِنّي رَسول الله إِلَيكم جَميعا» اعراف/158.
در اين آيات، رسالت نبي اكرم (ص) براي تودة‌انسانها در همة‌ اعصار و امصار و بدون اختصاص به گروهي خاص تبيين شده است . يعني همان طور كه قرآن براي هدايت عموم «ناس» و مردم است، رهبري رسول اكرم(ص) نيز براي همه «ناس» و توده مردم است و كلمه‌ «ناس» مادامي كه منصرف نبوده يا قرينه اي بر اختصاص آن اقامه نشود، شامل همه انسانها در همة‌اعصار خواهد بود.
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما