جمعه، 21 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

منظور قرآن کریم از نعمتهاي مادي چون حورالعين و ميوه در بهشت چيست ؟ با اينكه بهشت جاي نعمتهاي معنوي است.


پاسخ :
آنچه از قرآن كريم استفاده مي‏شود اين است كه حيات پس از مرگ داراي دو جنبه روحاني و جسماني است وليتوجه به چند نكته ضروري است:
1- نوع حيات در آخرت و مختصات زندگي پس از مرگ با زندگي دنيوي تفاوت بنيادي دارد. محدوديت، نسبيت، ناخالصي لذت‏ها و غيره از عمده‏ترين ويژگي‏هاي حيات دنيا است كه هيچ‏كدام در آخرت وجود ندارد.
2- برهان‏هاي عقلي، اصل مسأله معاد را اثبات مي‏كند و برخي از خصوصيات عالم پس از مرگ را نشان مي‏دهد ولياز درك بسياري از جزئيات مربوط به معاد و كيفيت ثواب و عقاب و... عاجز است و تنها راه شناخت آن، كتاب و سنتاست، بنابراين مواردي كه قرآن و سنت از ذكر آن ساكت مانده‏اند، ما را به آن دسترسي نيست.
3- براي فهم آيات قرآن كريم بايد به مجموعه آيات نظر كرد و توجه نمود كه برخي از آيات، شارح و مفسر بعضي ديگراست. اگر چه در بخشي از آيات، نعمت و پاداش‏هاي بهشتي با تعابيري نظير انواع ميوه‏ها، حورالعين و... بيان شدهاست ولي از آيات ديگر استفاده مي‏شود كه نعمت‏هاي بهشتي هيچ‏گونه ناخالصي، محدوديت و تغيير و دگرگوني ازنوع تغييرات و تحولات عالم مادي دنيا را ندارد.
4- نعمت‏هاي بهشتي به تناسب درجات كمالات انسان‏ها، داراي مراتب و درجات گوناگوني است كه اهل درجات عالي از تمام لذت‏ها و بهره‏هاي مراتب پايين‏تر نيز برخوردارند ولي افرادي كه در مرتبه‏هاي پايين‏تر هستند از كمالات و پاداش‏هاي مراتب عالي‏تر بهره‏مند نيستند.
5- و اما در مورد علت به كار رفتن اين گونه تعبير در قرآن، مباحث علمي و نظرات گوناگوني از سوي بزرگان اهل تفسيرمطرح است.
اجمال مطلب اين كه عالم الفاظ و رابطه آن با معاني، امري است مربوط به دنيا و به همين جهت ويژگي‏هاي خاص خود را دارد، آنچه مسلم است اگر قرار باشد نعمت‏ها و پاداش‏هاي بي‏حد و حصر بهشتي در قالب تنگ الفاظ گنجانده و براي مردم عادي بيان شود، تعابير به كار رفته در قرآن بهترين و مناسب‏ترين بيان ممكن براي آن است و به عبارت ديگر الفاظ و تعابير قرآن، تنزل يافته آن حقايق اخروي است (كاملاً دقت شود).
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.