جمعه، 21 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

بهترين حسنات در آیه 89 سوره نمل چه می‏باشد؟


پاسخ :
در آيه 89 سوره نمل مي‏خوانيم «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَهِ فَلَهُ خَيْرٌ مِنْها وَ هُمْ مِنْ فَزَعٍ يَوْمَئِذٍ آمِنُونَ» [كساني كه حسنه‏اي انجام دهند پاداشي بهتر از آن خواهند داشت ، و از وحشت آن روز (روز قيامت) در امانند].
در اينجا «حسنه»، مفهوم گسترده‏اي دارد كه همة حسنات را در برمي‏گيرد ، و بشارت مي‏دهد هر كسي حسنه‏اي انجام دهد ، خداوند پاداشي بهتر از آن به او مي‏دهد ، و يكي از آثار مهم آن ايمني از ترس و وحشت روز محشر است كه بزرگترين وحشتهاست.
ولي در بعضي از روايات «محبّت اهل بيت پيامبر(ص) به عنوان يكي از بارزترين و مهمترين مصداق حسنه در اين آيه معرفي شده است و نشان مي‏دهد كه اين محبّت از بهترين وسايل امنيّت در يوم المعاد است».
آنچه به طور صريح در رواياتي كه در تفسير آن وارد شده ، آمده است ، اين نكته روشن مي‏شود كه آل محمّد (ص) و اهلبيت پيامبر (ص) مخصوصاً علي و فاطمه و حسن و حسين (ع) مقام بسيار والايي دارند زيرا
كساني هستند كه موّدت آنها اجر و پاداش رسالت است.
نماز بدون درود و صلوات بر آنها باطل است . موقعيت آنها به عنوان صراط مستقيم شناخته شده است.
آدم براي رهايي از خشم الهي كه بر خاطر ترك اولي دامنگيرش شده بود خدا را به نامهاي آنها سوگند داد و توبه كرد تا توبه‏اش پذيرفته شد!و بالاخره موّدت آنها حسنه‏اي است كه هر فرد با ايماني را از ترس و وحشت قيامت رهايي مي‏بخشد.
آري كساني كه داراي اين اوصاف فوق العاده ممتاز هستند و عظمت مقام آنان در روايات معروف اهل سنّت و منابع مشهور اهل بيت آمده است، هرگز با ديگران برابري ندارند ، در نتيجه با وجود آنها نمي‏توان به سراغ ديگران رفت ، و به يقين اين محبّت و موّدت مقدمه‏است براي مسأله ولايت و رهبري كه تداوم خط رهبري پيامبر (ص) است.
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.