پرسش :
در قرآن از وجود ازدواج در بهشت سخن به ميان مي آيد آيا اين به معني وجود لذت و شهوت در بهشت مي باشد؟و چه توجيهي براي بيان اين موضوع است؟
پاسخ :
از جمله اعتقادات ديني ما كه در جاي خود به طور مفصل از آن بحث شده و قرآن كريم هم در آيات فراواني به آن اشاره فرموده است، مسأله معاد جسماني است.
آنچه از قرآن كريم استفاده ميشود اين است كه حيات پس از مرگ داراي دو جنبه روحاني و جسماني است وليتوجه به چند نكته ضروري است:
1- نوع حيات در آخرت و مختصات زندگي پس از مرگ با زندگي دنيوي تفاوت بنيادي دارد. محدوديت، نسبيت، ناخالصي لذتها و غيره از عمدهترين ويژگيهاي حيات دنيا است كه هيچكدام در آخرت وجود ندارد.
2- برهانهاي عقلي، اصل مسأله معاد را اثبات ميكند و برخي از خصوصيات عالم پس از مرگ را نشان ميدهد ولياز درك بسياري از جزئيات مربوط به معاد و كيفيت ثواب و عقاب و... عاجز است و تنها راه شناخت آن، كتاب و سنتاست، بنابراين مواردي كه قرآن و سنت از ذكر آن ساكت ماندهاند، ما را به آن دسترسي نيست.
3- براي فهم آيات قرآن كريم بايد به مجموعه آيات نظر كرد و توجه نمود كه برخي از آيات، شارح و مفسر بعضي ديگراست. اگر چه در بخشي از آيات، نعمت و پاداشهاي بهشتي با تعابيري نظير انواع ميوهها، حورالعين و... بيان شدهاست ولي از آيات ديگر استفاده ميشود كه نعمتهاي بهشتي هيچگونه ناخالصي، محدوديت و تغيير و دگرگوني ازنوع تغييرات و تحولات عالم مادي دنيا را ندارد.
4- نعمتهاي بهشتي به تناسب درجات كمالات انسانها، داراي مراتب و درجات گوناگوني است كه اهل درجات عالي از تمام لذتها و بهرههاي مراتب پايينتر نيز برخوردارند ولي افرادي كه در مرتبههاي پايينتر هستند از كمالات و پاداشهاي مراتب عاليتر بهرهمند نيستند.
5- و اما در مورد علت به كار رفتن اين گونه تعبير در قرآن، مباحث علمي و نظرات گوناگوني از سوي بزرگان اهل تفسيرمطرح است.
اجمال مطلب اين كه عالم الفاظ و رابطه آن با معاني، امري است مربوط به دنيا و به همين جهت ويژگيهاي خاص خود را دارد، آنچه مسلم است اگر قرار باشد نعمتها و پاداشهاي بيحد و حصر بهشتي در قالب تنگ الفاظ گنجانده و براي مردم عادي بيان شود، تعابير به كار رفته در قرآن بهترين و مناسبترين بيان ممكن براي آن است و به عبارت ديگر الفاظ و تعابير قرآن، تنزل يافته آن حقايق اخروي است (كاملاً دقت شود).
در پايان گفتني است آنچه در بهشت وجود دارد لذت و پاكي و به دور از هرگونه آلودگي و ناپاكي است.
eporsesh.com
از جمله اعتقادات ديني ما كه در جاي خود به طور مفصل از آن بحث شده و قرآن كريم هم در آيات فراواني به آن اشاره فرموده است، مسأله معاد جسماني است.
آنچه از قرآن كريم استفاده ميشود اين است كه حيات پس از مرگ داراي دو جنبه روحاني و جسماني است وليتوجه به چند نكته ضروري است:
1- نوع حيات در آخرت و مختصات زندگي پس از مرگ با زندگي دنيوي تفاوت بنيادي دارد. محدوديت، نسبيت، ناخالصي لذتها و غيره از عمدهترين ويژگيهاي حيات دنيا است كه هيچكدام در آخرت وجود ندارد.
2- برهانهاي عقلي، اصل مسأله معاد را اثبات ميكند و برخي از خصوصيات عالم پس از مرگ را نشان ميدهد ولياز درك بسياري از جزئيات مربوط به معاد و كيفيت ثواب و عقاب و... عاجز است و تنها راه شناخت آن، كتاب و سنتاست، بنابراين مواردي كه قرآن و سنت از ذكر آن ساكت ماندهاند، ما را به آن دسترسي نيست.
3- براي فهم آيات قرآن كريم بايد به مجموعه آيات نظر كرد و توجه نمود كه برخي از آيات، شارح و مفسر بعضي ديگراست. اگر چه در بخشي از آيات، نعمت و پاداشهاي بهشتي با تعابيري نظير انواع ميوهها، حورالعين و... بيان شدهاست ولي از آيات ديگر استفاده ميشود كه نعمتهاي بهشتي هيچگونه ناخالصي، محدوديت و تغيير و دگرگوني ازنوع تغييرات و تحولات عالم مادي دنيا را ندارد.
4- نعمتهاي بهشتي به تناسب درجات كمالات انسانها، داراي مراتب و درجات گوناگوني است كه اهل درجات عالي از تمام لذتها و بهرههاي مراتب پايينتر نيز برخوردارند ولي افرادي كه در مرتبههاي پايينتر هستند از كمالات و پاداشهاي مراتب عاليتر بهرهمند نيستند.
5- و اما در مورد علت به كار رفتن اين گونه تعبير در قرآن، مباحث علمي و نظرات گوناگوني از سوي بزرگان اهل تفسيرمطرح است.
اجمال مطلب اين كه عالم الفاظ و رابطه آن با معاني، امري است مربوط به دنيا و به همين جهت ويژگيهاي خاص خود را دارد، آنچه مسلم است اگر قرار باشد نعمتها و پاداشهاي بيحد و حصر بهشتي در قالب تنگ الفاظ گنجانده و براي مردم عادي بيان شود، تعابير به كار رفته در قرآن بهترين و مناسبترين بيان ممكن براي آن است و به عبارت ديگر الفاظ و تعابير قرآن، تنزل يافته آن حقايق اخروي است (كاملاً دقت شود).
در پايان گفتني است آنچه در بهشت وجود دارد لذت و پاكي و به دور از هرگونه آلودگي و ناپاكي است.
eporsesh.com