پرسش :
آيه "لا تحسبنّ الّذين قتلوا في سبيل اللَّه امواتاً بل احياء عند ربّهم يرزقون" آيا مراد عالم برزخ است كه شامل همه ميشود و يا شكل ديگري ميباشد كه با جسم ميباشد؟ لطفاً توضيح دهيد.
پاسخ :
در مورد سبب نزول اين آيه آمده است كه جمعي از افراد سست ايمان بعد از حادثه اُحد بر دوستان و بستگان خود كه شهيد شده بودند، تأسف ميخوردند كه چرا آنان مردند و نابودن شدند؛ خصوصاً هنگامي كه به نعمتي ميرسيدند و جاي آنان را خالي ميديدند، بيشتر ناراحت ميشدند. با خود ميگفتند: ما در ناز و نعمت قرار داريم، امّا برادران و فرزندان و دوستان ما در قبر خوابيدهاند و دستشان از همه جا كوتاه شده است. آيه مذكور و دو آيه بعدي؛ يعني آيات 169 تا 171 آل عمران براي خط بطلان كشيدن به اين گونه انديشههاي نادرست نازل شده و مقام شامخ و بلند شهيدان را يادآوري نموده است.
منظور از حيات و زندگي در اين جا زندگي برزخي است كه ارواح در عالم پس از مرگ دارند، نه زندگي جسماني و مادي.
اگر چه زندگي برزخي اختصاصي به شهيدان ندارد و شامل بسياري از مردم ديگر نيز ميشود، ليكن از اين كه حيات شهيدان در عالم برزخ يك حيات فوق العاده و عالي و آميخته با انواع نعمتهاي معنوي است، در اين چند ايه از آنان ياد شده، خصوصاً سبب نزول آيه با توجه به آن چه بيان گرديد، در مورد شهيدان بود، بدين جهت از حيات آنان ياد شده است.(1)
پي نوشت:
1. تفسير نمونه، ج 3، ص 169 تا 173.
eporsesh.com
در مورد سبب نزول اين آيه آمده است كه جمعي از افراد سست ايمان بعد از حادثه اُحد بر دوستان و بستگان خود كه شهيد شده بودند، تأسف ميخوردند كه چرا آنان مردند و نابودن شدند؛ خصوصاً هنگامي كه به نعمتي ميرسيدند و جاي آنان را خالي ميديدند، بيشتر ناراحت ميشدند. با خود ميگفتند: ما در ناز و نعمت قرار داريم، امّا برادران و فرزندان و دوستان ما در قبر خوابيدهاند و دستشان از همه جا كوتاه شده است. آيه مذكور و دو آيه بعدي؛ يعني آيات 169 تا 171 آل عمران براي خط بطلان كشيدن به اين گونه انديشههاي نادرست نازل شده و مقام شامخ و بلند شهيدان را يادآوري نموده است.
منظور از حيات و زندگي در اين جا زندگي برزخي است كه ارواح در عالم پس از مرگ دارند، نه زندگي جسماني و مادي.
اگر چه زندگي برزخي اختصاصي به شهيدان ندارد و شامل بسياري از مردم ديگر نيز ميشود، ليكن از اين كه حيات شهيدان در عالم برزخ يك حيات فوق العاده و عالي و آميخته با انواع نعمتهاي معنوي است، در اين چند ايه از آنان ياد شده، خصوصاً سبب نزول آيه با توجه به آن چه بيان گرديد، در مورد شهيدان بود، بدين جهت از حيات آنان ياد شده است.(1)
پي نوشت:
1. تفسير نمونه، ج 3، ص 169 تا 173.
eporsesh.com