پرسش :
کدام سوره ها براي رفتن به مكّه معظمه خوانده ميشود؟
پاسخ :
از روايات وارده از امامان معصوم(علیهم السلام) استفاده ميشود كه قرائت بعضي از سورهها، موجب ميشود كه خداوند سفر زيارت خانه خود را نصيب آن فرد نمايد. امام صادق7 ميفرمايد: "كسي كه سوره عمّ يتسألون را در هر روز قرائت كند سال تمام نميشود، مگر اين كه زيارت بيت الله الحرام را خداوند نصيب او ميگرداند."(تفسير نور الثقلين، الحويزي، ج 5، ص 490، نشر دار الكتب العلميه / تفسير كنزالدقائق ميرزا محمد مشهدي، ج 11، ص 158، نشر مؤسسة اسلامي التابعة لجماعة المدرسين.)
در روايت ديگر،امام صادق(علیه السلام) فرمودند: "كسي كه سوره حج را در هر سه روز قرائت كند، از آن سال خارج نميشود، مگر اين كه به سوي مكه معظمه خارج ميشود و اگر در آن سفر از دنيا برود خداوند او را داخل در بهشت ميكند."(ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، شيخ صدوق، ص 135، نشر مكتبة الصدوق / مجمع البيان طبرسي، ج 7، ص 109.)
در روايت ديگري آن حضرت ميفرمايند: "كسي كه سورة حجرات را در هر شب يا در هر سه روز قرائت كند، از زائران پيامبراكرم9 خواهد بود."(ثواب الاعمال، همان، ص 142.)
البته بايد توجه داشت كه قرائت اين سورهها، علت تامه براي زيارت بيت الله الحرام نيست، به اين معنا كه با خواندن سوره ]نبأ[ در يك سال انسان صددرصد توفيق تشرف پيدا كند، خواندن اين سورهها سبب توفيق ميشود در صورتي كه مانعي ايجاد نشود چه بسا انسان در اثر اعمال بد و انجام گناه ايجاد مانع كند و توفيق از او سلب شود. در بعضي از روايات براي خواندن سورة حج پاداش حج و عمره بيان شده. پيامبر اكرم9 فرمود: "هر كس سورة حج بخواند، پاداش حج و عمره را خدا به او ميدهد، به تعداد نام كساني كه در گذشته و آينده حج عمره به جا آورده يا خواهند آورد".(تفسير مجمع البيان، علامه طبرسي، ج 7، ص 109، نشر مؤسسة الاعلمي.) بعضي از مفسران گفتهاند : "بدون شك اين ثواب و فضيلت عظيم تنها براي تلاوت لفظي نيست تلاوتي است انديشه ساز و انديشهاي عمل پرور كسي كه اين سوره و محتواي آن را از مبدأ و معاد گرفته تا دستورات عبادي و اخلاقي و مسائل مربوط به جهاد و مبارزه با ستمگران، در اعماق جان خود قرار دهد و برنامه عملي خود سازد،پيوندي با تمام مؤمنان گذشته و آينده از نظر معنوي و روحاني پيدا ميكند. پيوندي كه او را در اعمال آنها شريك و آنها را نيز در اعمال او شريك و سهيم ميسازد بي آن كه از پاداش آنان چيزي كاسته شود. و با اين اوصاف و شرايط ثواب و پاداشي كه در حديث بالا آمده عجيب به نظر نميرسد".(تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 14، ص 5، نشر دارالكتب الاسلامية.)
eporsesh.com
از روايات وارده از امامان معصوم(علیهم السلام) استفاده ميشود كه قرائت بعضي از سورهها، موجب ميشود كه خداوند سفر زيارت خانه خود را نصيب آن فرد نمايد. امام صادق7 ميفرمايد: "كسي كه سوره عمّ يتسألون را در هر روز قرائت كند سال تمام نميشود، مگر اين كه زيارت بيت الله الحرام را خداوند نصيب او ميگرداند."(تفسير نور الثقلين، الحويزي، ج 5، ص 490، نشر دار الكتب العلميه / تفسير كنزالدقائق ميرزا محمد مشهدي، ج 11، ص 158، نشر مؤسسة اسلامي التابعة لجماعة المدرسين.)
در روايت ديگر،امام صادق(علیه السلام) فرمودند: "كسي كه سوره حج را در هر سه روز قرائت كند، از آن سال خارج نميشود، مگر اين كه به سوي مكه معظمه خارج ميشود و اگر در آن سفر از دنيا برود خداوند او را داخل در بهشت ميكند."(ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، شيخ صدوق، ص 135، نشر مكتبة الصدوق / مجمع البيان طبرسي، ج 7، ص 109.)
در روايت ديگري آن حضرت ميفرمايند: "كسي كه سورة حجرات را در هر شب يا در هر سه روز قرائت كند، از زائران پيامبراكرم9 خواهد بود."(ثواب الاعمال، همان، ص 142.)
البته بايد توجه داشت كه قرائت اين سورهها، علت تامه براي زيارت بيت الله الحرام نيست، به اين معنا كه با خواندن سوره ]نبأ[ در يك سال انسان صددرصد توفيق تشرف پيدا كند، خواندن اين سورهها سبب توفيق ميشود در صورتي كه مانعي ايجاد نشود چه بسا انسان در اثر اعمال بد و انجام گناه ايجاد مانع كند و توفيق از او سلب شود. در بعضي از روايات براي خواندن سورة حج پاداش حج و عمره بيان شده. پيامبر اكرم9 فرمود: "هر كس سورة حج بخواند، پاداش حج و عمره را خدا به او ميدهد، به تعداد نام كساني كه در گذشته و آينده حج عمره به جا آورده يا خواهند آورد".(تفسير مجمع البيان، علامه طبرسي، ج 7، ص 109، نشر مؤسسة الاعلمي.) بعضي از مفسران گفتهاند : "بدون شك اين ثواب و فضيلت عظيم تنها براي تلاوت لفظي نيست تلاوتي است انديشه ساز و انديشهاي عمل پرور كسي كه اين سوره و محتواي آن را از مبدأ و معاد گرفته تا دستورات عبادي و اخلاقي و مسائل مربوط به جهاد و مبارزه با ستمگران، در اعماق جان خود قرار دهد و برنامه عملي خود سازد،پيوندي با تمام مؤمنان گذشته و آينده از نظر معنوي و روحاني پيدا ميكند. پيوندي كه او را در اعمال آنها شريك و آنها را نيز در اعمال او شريك و سهيم ميسازد بي آن كه از پاداش آنان چيزي كاسته شود. و با اين اوصاف و شرايط ثواب و پاداشي كه در حديث بالا آمده عجيب به نظر نميرسد".(تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 14، ص 5، نشر دارالكتب الاسلامية.)
eporsesh.com