شنبه، 22 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

چند نفر از «قرّاء سبعه» ايرانی بوده‏اند؟


پاسخ :
چهار نفر از اين هفت نفر ايراني بوده‏اند، كه عبارتند از: 1 . عاصم. عاصم به اصطلاح از «موالي» است. در علم قرائت شاگرد ابوعبدالرحمن سلمي است و او شاگرد اميرالمؤمنين علي (ع) بوده است. قرائت عاصم را بهترين قرائات مي‏دانند. در ريحانة الادب مي‏نويسد: «اصل مصاحف را كه نوعاً اصل معمولي در كتابت است، موافق قرائت عاصم نوشته و قرائات هريك از قرّاء ديگر را، با تعيين اسم قاري آن، با خط سرخ در حواشي مي‏نوشتند». (ريحانة الادب 4، چاپ دوم، ص 426.) عاصم در كوفه مي‏زيسته و در همان‏جا در گذشته است. صاحب مجالس المؤمنين و بعضي ديگر و از آن جمله علامه سيد حسن صدر (تأسيس الشيعة لعلوم الاسلام/ 346.) به تشيع او تصريح كرده‏اند. وفاتش در حدود سال 130 هجري واقع شده است.
2 . نافع. ابن النديم در الفهرست تصريح مي‏كند كه نافع، اصفهاني الاصل است و ساكن مدينه بوده است. در ريحانة الادب مي‏نويسد كه نافع بسيار سياهرنگ بود و در فن قرائت، امام اهل مدينه بود و رأي و قرائت او مورد اعتماد ايشان بود. او قرائت خود را از يزيد بن قعقاع كه يكي از قراء دهگانه است اخذ كرد. نافع در سال 159 و يا 169 در گذشته است.
3 . ابن كثير. ابن النديم مي‏گويد: «گفته شده است كه ابن كثير از اولاد ايرانياني است كه انوشيروان آنها را به يمن فرستاد تا حكومت را از حبشيان گرفتند و به سيف بن ذي يزن كه به تظلم به دربار انوشيروان آمده بود سپردند».
در ريحانة الادب مي‏نويسد: «ابن كثير اصول قرائت را از مجاهد، از ابن عباس، از علي (ع) اخذ نمود. وفات ابن كثير در سال 120 هجري واقع شده است».
4 . كسائي. مطابق آنچه در الفهرست ابن النديم آمده است، نام وي علي است و پدرش حمزه بن عبدالله بن بهمن بن فيروز است. كساني از مشاهير ادب عربي و از اكابر نحويين است او معلم فرزند هارون بود. در سفر هارون به خراسان همراه وي بود و در ري درگذشت و از قضا، محمد بن حسن شيباني، فقيه و قاضي القضاة معروف كه او نيز همراه هارون بود، در همان روز درگذشت و در ري دفن شد. هارون گفت امروز فقه و عربيت را در ري دفن كرديم. وفات كسائي در اواخر قرن دوم هجري واقع شده است. كسائي نيز شيعه بوده است.
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.