پرسش :
چند نفر از «قرّاء سبعه» ايرانی بودهاند؟
پاسخ :
چهار نفر از اين هفت نفر ايراني بودهاند، كه عبارتند از: 1 . عاصم. عاصم به اصطلاح از «موالي» است. در علم قرائت شاگرد ابوعبدالرحمن سلمي است و او شاگرد اميرالمؤمنين علي (ع) بوده است. قرائت عاصم را بهترين قرائات ميدانند. در ريحانة الادب مينويسد: «اصل مصاحف را كه نوعاً اصل معمولي در كتابت است، موافق قرائت عاصم نوشته و قرائات هريك از قرّاء ديگر را، با تعيين اسم قاري آن، با خط سرخ در حواشي مينوشتند». (ريحانة الادب 4، چاپ دوم، ص 426.) عاصم در كوفه ميزيسته و در همانجا در گذشته است. صاحب مجالس المؤمنين و بعضي ديگر و از آن جمله علامه سيد حسن صدر (تأسيس الشيعة لعلوم الاسلام/ 346.) به تشيع او تصريح كردهاند. وفاتش در حدود سال 130 هجري واقع شده است.
2 . نافع. ابن النديم در الفهرست تصريح ميكند كه نافع، اصفهاني الاصل است و ساكن مدينه بوده است. در ريحانة الادب مينويسد كه نافع بسيار سياهرنگ بود و در فن قرائت، امام اهل مدينه بود و رأي و قرائت او مورد اعتماد ايشان بود. او قرائت خود را از يزيد بن قعقاع كه يكي از قراء دهگانه است اخذ كرد. نافع در سال 159 و يا 169 در گذشته است.
3 . ابن كثير. ابن النديم ميگويد: «گفته شده است كه ابن كثير از اولاد ايرانياني است كه انوشيروان آنها را به يمن فرستاد تا حكومت را از حبشيان گرفتند و به سيف بن ذي يزن كه به تظلم به دربار انوشيروان آمده بود سپردند».
در ريحانة الادب مينويسد: «ابن كثير اصول قرائت را از مجاهد، از ابن عباس، از علي (ع) اخذ نمود. وفات ابن كثير در سال 120 هجري واقع شده است».
4 . كسائي. مطابق آنچه در الفهرست ابن النديم آمده است، نام وي علي است و پدرش حمزه بن عبدالله بن بهمن بن فيروز است. كساني از مشاهير ادب عربي و از اكابر نحويين است او معلم فرزند هارون بود. در سفر هارون به خراسان همراه وي بود و در ري درگذشت و از قضا، محمد بن حسن شيباني، فقيه و قاضي القضاة معروف كه او نيز همراه هارون بود، در همان روز درگذشت و در ري دفن شد. هارون گفت امروز فقه و عربيت را در ري دفن كرديم. وفات كسائي در اواخر قرن دوم هجري واقع شده است. كسائي نيز شيعه بوده است.
eporsesh.com
چهار نفر از اين هفت نفر ايراني بودهاند، كه عبارتند از: 1 . عاصم. عاصم به اصطلاح از «موالي» است. در علم قرائت شاگرد ابوعبدالرحمن سلمي است و او شاگرد اميرالمؤمنين علي (ع) بوده است. قرائت عاصم را بهترين قرائات ميدانند. در ريحانة الادب مينويسد: «اصل مصاحف را كه نوعاً اصل معمولي در كتابت است، موافق قرائت عاصم نوشته و قرائات هريك از قرّاء ديگر را، با تعيين اسم قاري آن، با خط سرخ در حواشي مينوشتند». (ريحانة الادب 4، چاپ دوم، ص 426.) عاصم در كوفه ميزيسته و در همانجا در گذشته است. صاحب مجالس المؤمنين و بعضي ديگر و از آن جمله علامه سيد حسن صدر (تأسيس الشيعة لعلوم الاسلام/ 346.) به تشيع او تصريح كردهاند. وفاتش در حدود سال 130 هجري واقع شده است.
2 . نافع. ابن النديم در الفهرست تصريح ميكند كه نافع، اصفهاني الاصل است و ساكن مدينه بوده است. در ريحانة الادب مينويسد كه نافع بسيار سياهرنگ بود و در فن قرائت، امام اهل مدينه بود و رأي و قرائت او مورد اعتماد ايشان بود. او قرائت خود را از يزيد بن قعقاع كه يكي از قراء دهگانه است اخذ كرد. نافع در سال 159 و يا 169 در گذشته است.
3 . ابن كثير. ابن النديم ميگويد: «گفته شده است كه ابن كثير از اولاد ايرانياني است كه انوشيروان آنها را به يمن فرستاد تا حكومت را از حبشيان گرفتند و به سيف بن ذي يزن كه به تظلم به دربار انوشيروان آمده بود سپردند».
در ريحانة الادب مينويسد: «ابن كثير اصول قرائت را از مجاهد، از ابن عباس، از علي (ع) اخذ نمود. وفات ابن كثير در سال 120 هجري واقع شده است».
4 . كسائي. مطابق آنچه در الفهرست ابن النديم آمده است، نام وي علي است و پدرش حمزه بن عبدالله بن بهمن بن فيروز است. كساني از مشاهير ادب عربي و از اكابر نحويين است او معلم فرزند هارون بود. در سفر هارون به خراسان همراه وي بود و در ري درگذشت و از قضا، محمد بن حسن شيباني، فقيه و قاضي القضاة معروف كه او نيز همراه هارون بود، در همان روز درگذشت و در ري دفن شد. هارون گفت امروز فقه و عربيت را در ري دفن كرديم. وفات كسائي در اواخر قرن دوم هجري واقع شده است. كسائي نيز شيعه بوده است.
eporsesh.com