جمعه، 28 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

چگونه می توانم علاقه به قرائت قرآن را در خودم تقويت كنم؟


پاسخ :
يكي از مهمترين عوامل براي اين كه انسان رغبت پيدا كند كاري را انجام دهد - مانند مطالعه كتاب، قرائت قرآن و ساير كارها - اين است كه به آن كار «احساس نياز» كند. به عبارت ديگر «احساس نياز» عامل مهمي در كشاندن افراد به امر مطالعه يا تلاوت قرآن است اما ممكن است كسي سؤال كند چگونه مي توان احساس نياز را در خود ايجاد كرد؟
به نظر مي آيد اصل «احساس نياز» به قرآن در درون انسان ها نهفته است؛ يعني همان طور كه احساس گرسنگي و تشنگي يك امر دروني و ذاتي است و هرگاه ارگانيزم دچار كمبود آب و مواد غذايي شود احساس تشنگي و گرسنگي به صورت خودكار در او به وجود مي آيد احساس نياز به قرآن نيز اين چنين است اما گاهي چيزهاي ديگر مي آيد به صورت بدلي اين نياز را ارضا مي كند يا اين كه موانعي باعث مي شود ضمير تشنه انسان همواره در اين تشنگي بماند تا حيات خود را از دست بدهد و هنگامي كه انسان حيات معنوي و روحاني نداشت دليلي ندارد احساس نياز به امور معنوي كند. بنابراين بايد اين موانع را كنار زده تا نداي فطرت انسان خواسته هاي فطري خود را به گوش جان انسان برساند. در اينجا به راهكارهايي اشاره مي كنيم كه «احساس نياز» را در شما زنده كند تا به دنبال آن انگيزه بيشتري براي تلاوت قرآن و توجه به معاني قرآن ايجاد شود.
1- رواياتي كه در مورد اهميت قرآن وارد شده مطالعه كنيد (اصول كافي كتاب فضل قرآن، ج 4).
2- اجتناب از گناه و توبه از گناهاني كه در گذشته مرتكب شده ايد زيرا گناه لذت و شيريني عبادت در ذايقه انسان را از بين مي برد.
3- گوش دادن به برنامه هاي زيباي قرآني از صدا و سيما و تهيه سي دي هاي جذاب و استفاده كردن از آنها.
4- تهيه نوارهاي قرآن كه با صوت زيبا قرآن را تلاوت مي كنند.
5- شرکت در جلسات تفسيري مفيد
6- هنگام خواندن قرآن به معاني آن نيز توجه كنيد و هر بار يكي از پيام هاي قرآن را يادداشت كنيد و نصب العين خود در زندگي قرار دهيد و استفاده عملي از قرآن ببريد زيرا وقتي نتايج و پيامدهاي ارزشمند و مؤثر آن را در زندگي تجربه كرديد و چشيديد علاقه تان به آن بيشتر خواهد شد.
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.