شنبه، 29 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

چند پيامبر داريم و چند تن از آنها دارای دين مخصوص بوده‌اند؟ و چرا حضرت سليمان می‌توانست با حيوانات گفتگو كند؟ و چرا جزء 30 قرآن را عم‌ّ جزء می‌گويند؟


پاسخ :
پاسخ سوال اول:
از زماني كه خدا انسان را آفريد، پيامبراني را هم فرستاد كه او را به راه راست هدايت كنند و انسان را براي رسيدن به خوشبختي در دنيا و آخرت راهنمايي نمايند. اوّلين پيامبر خدا حضرت آدم‌غ و آخرين پيامبر هم حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) بوده است‌. تعداد اين پيامبران 124 هزار پيامبر است‌. از بين اين 124 هزار پيامبر، 5 نفر از آنها احكام و قوانين مخصوص داشته‌اند. اين پنج پيامبر عبارتند از حضرت نوح‌، حضرت ابراهيم‌، حضرت موسي‌، حضرت عيسي‌، حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم). اين پنج نفر به پيامبران اولواالعزم مشهورند. البته مبادا فكر كنيد كه چون احكامي كه اين پنج پيامبر آورده‌اند با هم تفاوت دارد، پس اين بزرگواران با هم اختلاف داشته‌اند، نه‌، اصلاً اين طور نيست‌. ما در حقيقت يك دين بيشتر نداريم‌. دين همه اين پنج نفر و ديگر پيامبران دين توحيد و خداپرستي بوده است‌. همه پيامبران ما را به بندگي خدا دعوت كرده‌اند، همه آنها، ما را به احترام به پدر و مادر فراخوانده‌اند، همه آنها از ما خواسته‌اند رفتار دوستانه و مهربانانه‌اي با هم داشته باشيم‌، سفارش همه پيامبران دوري انسان‌ها از بت پرستي و عبادت غير خدا بوده است‌. پيامبران اولواالعزم تنها در برخي قانون ها با هم اختلاف داشته‌اند ولي در حقيقت دين‌، هيچ فرقي با هم نداشته‌اند.

در دوّمين پرسش خواسته بوديد بدانيد كه چرا حضرت سليمان مي‌توانست با حيوانات گفتگو كند؟
خداوند به هر يك از پيامبرانش معجزه‌اي بخشيده است‌. به حضرت سليمان هم اين قدرت را داد كه بتواند با حيوان ها حرف بزند; زيرا سليمان از خدا خواسته بود كه خدا حكومت و سلطنت بسيار بزرگي را به او بدهد. خدا هم دعاي او را اجابت كرد و بادها و حيوانات و ديگر موجودات را به فرمان او در آورد و حكومت قدرتمندي به وي بخشيد. قدرت سخن گفتن با حيوانات كمك زيادي به سليمان مي‌كرد كه بتواند حكومتش را اداره كند. همان طور كه در سوره نمل مي‌خوانيم سليمان‌، هُد هُد را به مأموريت مي‌فرستاد و از اين پرنده براي كارهايش استفاده مي‌كرد. اگر او زبان حيوانات را نمي‌فهميد چگونه مي‌توانست از آنها در حكومت بزرگش استفاده كند؟

در سؤال آخر هم پرسیدید كه چرا جزء 30 قرآن را عم‌ّ جزء مي‌گويند؟
اگر جزء 30 را كه با سوره نبأ آغاز مي‌شود بياوري‌، پاسخ سؤالت را دريافت خواهي كرد. سوره نبأ با اين آيه شروع مي‌شود: "عم‌ّ يتسألون‌". چون سوره نبأ و جزء 30 با كلمه عم‌ّ شروع شده‌، به كل‌ّ اين جزء "عم‌ّ جزء" مي‌گويند، يعني جزئي كه با كلمه "عم‌ّ" آغاز مي‌شود.
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.