چهارشنبه، 3 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

چرا در اسلام رقص مرد براي مرد حرام است ؟


پاسخ :
فقها در مورد رقص، ديدگاه‏هاي مختلفي دارند. برخي به جواز آن براي هم‏جنس و نيز زن براي شوهر، نظر داده‏اند و برخي ديگر نيز تنها رقص زن براي شوهر را مجاز دانسته‏اند. دلايل فقهي اين دو ديدگاه، در كتاب‏هاي مربوطه، موجود است. مستند كساني كه رقص را حرام دانسته‏اند، احاديثي است كه در آن از برخي امور از جمله «رقص» نهي شده است.
پيرامون دليل عقلي و به تعبير دقيق‏تر دليل عقلايي يا فلسفه تحريم آن نيز گفتني است كه فلسفه بعضي از احكام را بايد در غايات و نتايجي كه يك كار به دنبال دارد، جست و جو كرد. از ديدگاه اسلام، چون انسان موجودي با كرامت و داراي ارزش فوق‏العاده است، بايستي تمام همت خود را مصروف كمال‏خواهي كند و براي اين منظور، زمينه‏ها را فراهم ساخته و از آنچه كه او را از اين هدف باز مي‏دارد، پرهيز كند.
از جمله موانع جدي انسان در اين راه، اشتغال به لهو و لعب و غفلتي است كه از اين طريق عايد انسان مي‏گردد. به همين منظور در شريعت الهي، تمهيداتي براي جلوگيري از فرو رفتن فرد و جامعه، در منجلاب هوس‏ها و غفلت‏ها، پيش‏بيني شده است كه از جمله آنها، تحريم مسكرات، قمار و رقص مي‏باشد (رقص براي نامحرم).
البته ممكن است پرسيده شود كه آيا چند دقيقه رقص، موجب غفلت مي‏گردد؟ بلي ممكن است يك حادثه چندان آثار مشهودي نداشته باشد؛ ولي اگر چنين عادت‏هايي در جامعه فراگير شود، جامعه به همان دامي خواهد افتاد كه اكنون بسياري از جوامع بدان دچار شده‏اند؛ يعني، فرو رفتن در غفلت‏ها و شهوت‏ها و بازماندن از مسير كمال.
باز هم تأكيد مي‏كنيم كه اگر «نگرش وحي را به انسان و جهان» ناديده بگيريم، نه تنها تحريم رقص؛ بلكه بسياري از محرمات ديگر نيز، توجيه‏پذير نخواهد بود.
فقها در مورد رقص، ديدگاه‏هاي مختلفي دارند. برخي به جواز آن براي هم‏جنس و نيز زن براي شوهر، نظر داده‏اند و برخي ديگر نيز تنها رقص زن براي شوهر را مجاز دانسته‏اند. دلايل فقهي اين دو ديدگاه، در كتاب‏هاي مربوطه، موجود است. مستند كساني كه رقص را حرام دانسته‏اند، احاديثي است كه در آن از برخي امور از جمله «رقص» نهي شده است.
پيرامون دليل عقلي و به تعبير دقيق‏تر دليل عقلايي يا فلسفه تحريم آن نيز گفتني است كه فلسفه بعضي از احكام را بايد در غايات و نتايجي كه يك كار به دنبال دارد، جست و جو كرد. از ديدگاه اسلام، چون انسان موجودي با كرامت و داراي ارزش فوق‏العاده است، بايستي تمام همت خود را مصروف كمال‏خواهي كند و براي اين منظور، زمينه‏ها را فراهم ساخته و از آنچه كه او را از اين هدف باز مي‏دارد، پرهيز كند.
از جمله موانع جدي انسان در اين راه، اشتغال به لهو و لعب و غفلتي است كه از اين طريق عايد انسان مي‏گردد. به همين منظور در شريعت الهي، تمهيداتي براي جلوگيري از فرو رفتن فرد و جامعه، در منجلاب هوس‏ها و غفلت‏ها، پيش‏بيني شده است كه از جمله آنها، تحريم مسكرات، قمار و رقص مي‏باشد (رقص براي نامحرم).
البته ممكن است پرسيده شود كه آيا چند دقيقه رقص، موجب غفلت مي‏گردد؟ بلي ممكن است يك حادثه چندان آثار مشهودي نداشته باشد؛ ولي اگر چنين عادت‏هايي در جامعه فراگير شود، جامعه به همان دامي خواهد افتاد كه اكنون بسياري از جوامع بدان دچار شده‏اند؛ يعني، فرو رفتن در غفلت‏ها و شهوت‏ها و بازماندن از مسير كمال.
باز هم تأكيد مي‏كنيم كه اگر «نگرش وحي را به انسان و جهان» ناديده بگيريم، نه تنها تحريم رقص؛ بلكه بسياري از محرمات ديگر نيز، توجيه‏پذير نخواهد بود.
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.