پرسش :
فلسفه حرمت معامله طلا به طلا و جنس به جنس، چيست؟ آيا راهي براي مشروع شدن اين گونه معاملات وجود دارد ؟
پاسخ :
در ابتدا بايد گفت: فلسفه بسياري از احكام بر ما پوشيده است و ذهن ناقص ما نيز از درك آن عاجز ميباشد;البته شايد بتوان به فلسفه بعض احكام در روايات يا كتب معتبر دست يافت و مصلحت آنها را متوجّه شد;لكن،
اولاً: حكمتهاي ديگري نيز در بطن اين احكام موجود است كه ممكن است بعدها روشن شود و يا براي هميشه مستور بماند.
ثانياً: پس از تحقيق و يقين به اصول دين و اعتقاد به وجود خداي حكيم و قادر، بر ما لازم است طوق بندگي و تعبّد برگردن نهاده و خاضعانه به اطاعت از دستورات ولي نعمت خود اقدام ورزيم. و امّا دربارة حرمت معاملات هم جنس به عرض ميرسانيم: چنين نيست كه تمام معاملات طلا به طلا يا جنس به جنس حرام باشد; بلكه در صورتي كه ثمن و مثمن از نظر كيل يا وزن مساوي باشند، معامله صحيح است. و آن چه كه قرآن كريم و فقهاي عظام به علت ربا بودن، حكم به حرمت آن دادهاند معاملهاي است كه يك طرف ثمن يا مثمن در صورت هم جنس بودن زيادتر از ديگري باشد. مثلاً: يك كيلو برنج بدهيد و بيشتر يا كمتر از 1 كيلو دريافت نماييد و يا يك مثقال طلا را به بيشتر يا كمتر از يك مثقال طلا معامله نماييد و يا يك كيلو برنج اين شهر را با يك كيلوونيم برنج شهر ديگر يا همان شهر معامله كنيد و....
حال راه حلال بودن و مشروع شدن چنين معامله هايي (كه يك طرف ثمن يا مثمن در صورت هم جنس بودنزيادتر از ديگري باشد) اين است كه شخص طلاي خود را بفروشد و با پول حاصله طلاي ديگري بخرد و يا برنج خود را بفروشد و با پول حاصله برنج ديگري بخرد. در اين جا اگر وزن و كيلها هم متفاوت باشند، اشكالي ندارد.
eporsesh.com
در ابتدا بايد گفت: فلسفه بسياري از احكام بر ما پوشيده است و ذهن ناقص ما نيز از درك آن عاجز ميباشد;البته شايد بتوان به فلسفه بعض احكام در روايات يا كتب معتبر دست يافت و مصلحت آنها را متوجّه شد;لكن،
اولاً: حكمتهاي ديگري نيز در بطن اين احكام موجود است كه ممكن است بعدها روشن شود و يا براي هميشه مستور بماند.
ثانياً: پس از تحقيق و يقين به اصول دين و اعتقاد به وجود خداي حكيم و قادر، بر ما لازم است طوق بندگي و تعبّد برگردن نهاده و خاضعانه به اطاعت از دستورات ولي نعمت خود اقدام ورزيم. و امّا دربارة حرمت معاملات هم جنس به عرض ميرسانيم: چنين نيست كه تمام معاملات طلا به طلا يا جنس به جنس حرام باشد; بلكه در صورتي كه ثمن و مثمن از نظر كيل يا وزن مساوي باشند، معامله صحيح است. و آن چه كه قرآن كريم و فقهاي عظام به علت ربا بودن، حكم به حرمت آن دادهاند معاملهاي است كه يك طرف ثمن يا مثمن در صورت هم جنس بودن زيادتر از ديگري باشد. مثلاً: يك كيلو برنج بدهيد و بيشتر يا كمتر از 1 كيلو دريافت نماييد و يا يك مثقال طلا را به بيشتر يا كمتر از يك مثقال طلا معامله نماييد و يا يك كيلو برنج اين شهر را با يك كيلوونيم برنج شهر ديگر يا همان شهر معامله كنيد و....
حال راه حلال بودن و مشروع شدن چنين معامله هايي (كه يك طرف ثمن يا مثمن در صورت هم جنس بودنزيادتر از ديگري باشد) اين است كه شخص طلاي خود را بفروشد و با پول حاصله طلاي ديگري بخرد و يا برنج خود را بفروشد و با پول حاصله برنج ديگري بخرد. در اين جا اگر وزن و كيلها هم متفاوت باشند، اشكالي ندارد.
eporsesh.com