پرسش :
چرا داشتن زن صيغهاي براي مرد مسلمان آزاد است؟
پاسخ :
ازدواج موقت، امري نيست كه تازگي داشته باشد و توسط اسلام وضع شده باشد. با نگاهي عميق بر امتهاي گذشته خواهيم ديد كه اين نوع ازدواج مرسوم بوده، اما نه به اين كيفيت، بلكه در زمان جاهليت از زنان همچون وسيلهاي براي عيش و نوش استفاده ميشد. دين مقدس با ظهور خود رسوم جاهليت را كنار زد و در عين حال براي تمامي احتياجات انسان چارهاي انديشيد تا انسان را از مسيرهاي انحرافي و نابوكننده حفظ كند. يكي از راههاي سعادت و خوشبختي انسان، قرار دادن غريزههاي نهفته شده وي در مسير صحيح ميباشد.
ازدواج موقت موضوعي است كه هم در آيات و روايات وارد شده و هم عقل انسان به آن حكم ميكند.
قرآن كريم ميفرمايد: "فما استمتعتم به منهن فآتوهن اجورهنّ فريضة؛(1) زناني كه متعه ميكنيد، مهر آنها را به عنوان يك واجب بايد بپردازيد".
از امام صادق(علیه السلام) نقل شده: "المتعة نزل بها القرآن و جرت بها السنة من رسول الله؛ (2) حكم متعه در قرآن نازل شده و سنت پيامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) طبق آن جاري گرديده است".
از ديدگاه عقل:
اين يك قاعده و قانون كلي است كه اگر به غرايز طبيعي انسان به صورت صحيحي پاسخ گفته نشود، براي اشباع آنها متوجه راههاي انحرافي خواهد شد، زيرا اين حقيقت قابل انكار نيست كه غرايز طبيعي را نميتوان از بين برد، در حالي كه در بسياري از شرايط و محيطها، افراد فراواني در سنين خاصي قادر به ازدواج دايم نيستند و بلوغ اجتماعي و شرايط لازم براي ازدواج به هنگام بلوغ جنسي فراهم نيست، حال با اين وضع چه بايد كرد آيا بايد مردم را به سركوب كردن اين غريزه تشويق نمود، آن گونه كه بعضي از مكاتب شرقي ترويج و ترغيب ميكنند، يا آنها را در برابر بيبندوباري جنسي آزاد گذاشت كه امروزه متأسفانه نمونهها و شواهد بسياري براي آن وجود دارد، و يا اين كه راه سومي را در پيش بگيريم كه موجب سوءاستفاده افراد نشود و مفاسد اجتماعي را گسترش ندهد.(3) و آثار و نتايج زيانبخش آن دو طرف را نداشته باشد؟
اسلام راه سوم را پيشنهاد ميدهد. اسلام با تجويز متعه خواسته كه جلوي فساد و فحشا را بگيرد اما اين امر بايد به گونهاي در جامعه اسلامي محقق شود كه زمينههاي سوءاستفاده و شهوتراني از بين برود و با ثبت ازدواج موقت و براساس مقرارت خاص، آن را در مسير صحيح قرار داد تا احكام خاص آن هم مورد مراعات قرار گيرد و مشكلات افراد جامعه به اين طريق برطرف شود و اگر قرار باشد تحقق عملي و فعلي همراه با گناه باشد، قطعاً تحقق آن عمل اگر بدون گناه و براساس موازين شرعي محقق شود، رضايت خدا را به همراه دارد. از طرف ديگر از روابط بي حد و مرز پسران و دختران جلوگيري شده، حقوق و وظايفي براي هر يك تعيين ميشود. از اين رو، اصل ازدواج موقت به صلاح جامعه اسلامي است، ولي بايد براساس ضوابطي باشد تا از آن سوءاستفاده و بهرهبرداري نادرست نشود.
پينوشتها:
1 - سوره نساء (4) آيه 24.
2 - نورالثقلين، ج 1، ص 467.
3 - تفسير نمونه، ج 3، ص 342.
eporsesh.com
ازدواج موقت، امري نيست كه تازگي داشته باشد و توسط اسلام وضع شده باشد. با نگاهي عميق بر امتهاي گذشته خواهيم ديد كه اين نوع ازدواج مرسوم بوده، اما نه به اين كيفيت، بلكه در زمان جاهليت از زنان همچون وسيلهاي براي عيش و نوش استفاده ميشد. دين مقدس با ظهور خود رسوم جاهليت را كنار زد و در عين حال براي تمامي احتياجات انسان چارهاي انديشيد تا انسان را از مسيرهاي انحرافي و نابوكننده حفظ كند. يكي از راههاي سعادت و خوشبختي انسان، قرار دادن غريزههاي نهفته شده وي در مسير صحيح ميباشد.
ازدواج موقت موضوعي است كه هم در آيات و روايات وارد شده و هم عقل انسان به آن حكم ميكند.
قرآن كريم ميفرمايد: "فما استمتعتم به منهن فآتوهن اجورهنّ فريضة؛(1) زناني كه متعه ميكنيد، مهر آنها را به عنوان يك واجب بايد بپردازيد".
از امام صادق(علیه السلام) نقل شده: "المتعة نزل بها القرآن و جرت بها السنة من رسول الله؛ (2) حكم متعه در قرآن نازل شده و سنت پيامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) طبق آن جاري گرديده است".
از ديدگاه عقل:
اين يك قاعده و قانون كلي است كه اگر به غرايز طبيعي انسان به صورت صحيحي پاسخ گفته نشود، براي اشباع آنها متوجه راههاي انحرافي خواهد شد، زيرا اين حقيقت قابل انكار نيست كه غرايز طبيعي را نميتوان از بين برد، در حالي كه در بسياري از شرايط و محيطها، افراد فراواني در سنين خاصي قادر به ازدواج دايم نيستند و بلوغ اجتماعي و شرايط لازم براي ازدواج به هنگام بلوغ جنسي فراهم نيست، حال با اين وضع چه بايد كرد آيا بايد مردم را به سركوب كردن اين غريزه تشويق نمود، آن گونه كه بعضي از مكاتب شرقي ترويج و ترغيب ميكنند، يا آنها را در برابر بيبندوباري جنسي آزاد گذاشت كه امروزه متأسفانه نمونهها و شواهد بسياري براي آن وجود دارد، و يا اين كه راه سومي را در پيش بگيريم كه موجب سوءاستفاده افراد نشود و مفاسد اجتماعي را گسترش ندهد.(3) و آثار و نتايج زيانبخش آن دو طرف را نداشته باشد؟
اسلام راه سوم را پيشنهاد ميدهد. اسلام با تجويز متعه خواسته كه جلوي فساد و فحشا را بگيرد اما اين امر بايد به گونهاي در جامعه اسلامي محقق شود كه زمينههاي سوءاستفاده و شهوتراني از بين برود و با ثبت ازدواج موقت و براساس مقرارت خاص، آن را در مسير صحيح قرار داد تا احكام خاص آن هم مورد مراعات قرار گيرد و مشكلات افراد جامعه به اين طريق برطرف شود و اگر قرار باشد تحقق عملي و فعلي همراه با گناه باشد، قطعاً تحقق آن عمل اگر بدون گناه و براساس موازين شرعي محقق شود، رضايت خدا را به همراه دارد. از طرف ديگر از روابط بي حد و مرز پسران و دختران جلوگيري شده، حقوق و وظايفي براي هر يك تعيين ميشود. از اين رو، اصل ازدواج موقت به صلاح جامعه اسلامي است، ولي بايد براساس ضوابطي باشد تا از آن سوءاستفاده و بهرهبرداري نادرست نشود.
پينوشتها:
1 - سوره نساء (4) آيه 24.
2 - نورالثقلين، ج 1، ص 467.
3 - تفسير نمونه، ج 3، ص 342.
eporsesh.com