پرسش :
چرا زن با چند كلمه عربي بر مرد حلال مي شود؟ مگر چند كلمه حرف چه تاثيري دارد؟فلسفه محرميت به واسطه صيغه عقد چيست ؟
پاسخ :
صيغه موقت (متعه) داراي احكام و توابعي است. سرفصلهاي عمده آن عبارتست است از:
1 ـ هر زني را نميتوان متعه نمود، بلكه داراي شرايطي است؛ مثلاً زني را كه در عِدّه باشد، نميتوان تزويج نمود.
2 ـ با عقد موقت زن حكم همسر را پيدا ميكند و در آن مدت و در زمان عِدّه حق معاشرت با مرد ديگري را ندارد.
3 ـ اگر فرزندي به واسطه عقد موقت به عمل آيد، داراي ارث است و همه احكام فرزند را داراست.
4ـ متعه پاسخي قانوني و تحت ضوابط به يكي از نيازهاي جامعه است؛ حال آن كه زنا لجام گسيخته و فاقد وجاهت قانوني است.
اما اين كه نفس يك كلمه چيست، از شما سؤال ميكنيم: نفس يك امضا و يا يك بله گفتن در يك معامله و قرار داد چيست؟ مگر عقد دائم چند كلمه است كه آن همه آثار حقوقي بر آن مترتب ميشود؟
برادر عزيز اصولاً قانون و فلسفه آن در صدد ضابطهمند كردن رفتارهاي فردي و اجتماعي است و اعتبارات در اين زمينه سنگ بناي وضع قوانين و پياده كردن آن است. در تمامي نظامها، حقوق بر اساس يك يا چند كلمه و يا يك مهر و امضا بر قرار ميگردد.
اصلاً فاصله بين كفر و مسلماني جز چند كلمه شهادتين است؟ بنابراين نقش كلمات را اندك نشماريد. متعه يك نوع عقد است، با همه مشخصات عقدهاي ديگر كه حتي در ضمن آن ميتوان شروطي را قرار داد. و قانون نيز از آن حمايت ميكند. آيا اين مسأله با زنا كه يك نوع رابطه بيضابطه و بدون هيچ معياري است، برابر است؟ كلمات كه حكايت از منويات دارند، نقشي اساسي در همه روابط فردي و اجتماعي ايفا ميكنند ـ پذيرش زوجيت به واسطه عقد در حقيقت الزام طرفين به رعايت احكام و ضوابط شرعي و اعلام وفاداري به آن است و اين كم چيزي نيست.
eporsesh.com
صيغه موقت (متعه) داراي احكام و توابعي است. سرفصلهاي عمده آن عبارتست است از:
1 ـ هر زني را نميتوان متعه نمود، بلكه داراي شرايطي است؛ مثلاً زني را كه در عِدّه باشد، نميتوان تزويج نمود.
2 ـ با عقد موقت زن حكم همسر را پيدا ميكند و در آن مدت و در زمان عِدّه حق معاشرت با مرد ديگري را ندارد.
3 ـ اگر فرزندي به واسطه عقد موقت به عمل آيد، داراي ارث است و همه احكام فرزند را داراست.
4ـ متعه پاسخي قانوني و تحت ضوابط به يكي از نيازهاي جامعه است؛ حال آن كه زنا لجام گسيخته و فاقد وجاهت قانوني است.
اما اين كه نفس يك كلمه چيست، از شما سؤال ميكنيم: نفس يك امضا و يا يك بله گفتن در يك معامله و قرار داد چيست؟ مگر عقد دائم چند كلمه است كه آن همه آثار حقوقي بر آن مترتب ميشود؟
برادر عزيز اصولاً قانون و فلسفه آن در صدد ضابطهمند كردن رفتارهاي فردي و اجتماعي است و اعتبارات در اين زمينه سنگ بناي وضع قوانين و پياده كردن آن است. در تمامي نظامها، حقوق بر اساس يك يا چند كلمه و يا يك مهر و امضا بر قرار ميگردد.
اصلاً فاصله بين كفر و مسلماني جز چند كلمه شهادتين است؟ بنابراين نقش كلمات را اندك نشماريد. متعه يك نوع عقد است، با همه مشخصات عقدهاي ديگر كه حتي در ضمن آن ميتوان شروطي را قرار داد. و قانون نيز از آن حمايت ميكند. آيا اين مسأله با زنا كه يك نوع رابطه بيضابطه و بدون هيچ معياري است، برابر است؟ كلمات كه حكايت از منويات دارند، نقشي اساسي در همه روابط فردي و اجتماعي ايفا ميكنند ـ پذيرش زوجيت به واسطه عقد در حقيقت الزام طرفين به رعايت احكام و ضوابط شرعي و اعلام وفاداري به آن است و اين كم چيزي نيست.
eporsesh.com