پرسش :
شبهه: اگر انسان اشرف مخلوقات است، پس چرا در قرآن آمده است ما انسان را بر بسياري از مخلوقات برتری داديم ؟
پاسخ :
در رابطه با آيه اشاره شده، تفاسير متفاوتي وجود دارد: علامه طباطبايي در جلد سيزدهم الميزان، صفحات 156 تا165 را به بررسي پيرامون اينآيه اختصاص داده است. يكي از ديدگاههايي كه در اين رابطه مطرح است و قابل تأييد به وسيله ديگر نصوص ديني ميباشد، تفكيك بين «ويژگيهاي اوليه خلقت انسان» و «كمالات اكتسابي ناشي از عمل اختياري» ميباشد.
توضيح اين كه: الف) انسان از نظر ذاتي و در خلقت اوليه، بر موجودات زميني برتري دارد؛ زيرا موجودي هوشمند،خردورز و داراي ويژگيهاي ممتازي است كه جمادات، نباتات و حيوانات از آن بي بهرهاند؛ ليكن از ملائك برترنيست؛ زيرا آنان موجوداتي بالذات معصوماند و به گونهاي آفريده شدهاند كه صرفا مطيع اوامر الهياند؛ ولي انسان موجودي است كه در او هم اطاعت راه دارد و هم نافرماني. بنابراين چون آدمي تركيبي از عواملي است كه امكان نافرماني خدا را فراهم ميآورند، در مرتبهاي نازلتر از فرشتگان قرار ميگيرد. ازاينرو انسان بر همه مخلوقات برتري ندارد؛ بلكه بر بسياري از آفريدگان برتر است.
ب ) از نظر عمل اختياري، آدمي ميتواند با وجود بهترين شرايط كمالبخش، راه انحطاط را در پيش گيرد - كه درنتيجه از حيوانات نيز پستتر خواهد شد - و نيز ميتواند با وجود همه زمينهها و گرايشهاي شديد به سوي گناه، دربرابر خواستهها و تمنيات نفساني، يوسفوار مقاومت نموده و با تمام وجود سر به فرمان پروردگار نهد و هواي نفس خويش را در بند كشد. چنين كسي قطعا از ملايك نيز برتر ميشود؛ زيرا آنان به سادگي و بدون مانع و رادع به عبادت ميپردازند؛ ولي انسان با هزاران مانع سخت و دشوار روبهرو ميشود كه قهرمانانه بايد با همه آنها پيكار كند. بنابراين كسي كه راه عبوديت محضه الهي را در پيش گيرد، مقامي برتر از ملايك خواهد يافت. از اين جا روشن ميشود كه تعبيرآيه شريفه يا در رابطه با ويژگيهاي اوليه و ذاتي خلقت انسان است و يا ناظر به افراد معمولي است كه نه از حيوانات پست ترند و نه از ملايك برتر.
eporsesh.com
در رابطه با آيه اشاره شده، تفاسير متفاوتي وجود دارد: علامه طباطبايي در جلد سيزدهم الميزان، صفحات 156 تا165 را به بررسي پيرامون اينآيه اختصاص داده است. يكي از ديدگاههايي كه در اين رابطه مطرح است و قابل تأييد به وسيله ديگر نصوص ديني ميباشد، تفكيك بين «ويژگيهاي اوليه خلقت انسان» و «كمالات اكتسابي ناشي از عمل اختياري» ميباشد.
توضيح اين كه: الف) انسان از نظر ذاتي و در خلقت اوليه، بر موجودات زميني برتري دارد؛ زيرا موجودي هوشمند،خردورز و داراي ويژگيهاي ممتازي است كه جمادات، نباتات و حيوانات از آن بي بهرهاند؛ ليكن از ملائك برترنيست؛ زيرا آنان موجوداتي بالذات معصوماند و به گونهاي آفريده شدهاند كه صرفا مطيع اوامر الهياند؛ ولي انسان موجودي است كه در او هم اطاعت راه دارد و هم نافرماني. بنابراين چون آدمي تركيبي از عواملي است كه امكان نافرماني خدا را فراهم ميآورند، در مرتبهاي نازلتر از فرشتگان قرار ميگيرد. ازاينرو انسان بر همه مخلوقات برتري ندارد؛ بلكه بر بسياري از آفريدگان برتر است.
ب ) از نظر عمل اختياري، آدمي ميتواند با وجود بهترين شرايط كمالبخش، راه انحطاط را در پيش گيرد - كه درنتيجه از حيوانات نيز پستتر خواهد شد - و نيز ميتواند با وجود همه زمينهها و گرايشهاي شديد به سوي گناه، دربرابر خواستهها و تمنيات نفساني، يوسفوار مقاومت نموده و با تمام وجود سر به فرمان پروردگار نهد و هواي نفس خويش را در بند كشد. چنين كسي قطعا از ملايك نيز برتر ميشود؛ زيرا آنان به سادگي و بدون مانع و رادع به عبادت ميپردازند؛ ولي انسان با هزاران مانع سخت و دشوار روبهرو ميشود كه قهرمانانه بايد با همه آنها پيكار كند. بنابراين كسي كه راه عبوديت محضه الهي را در پيش گيرد، مقامي برتر از ملايك خواهد يافت. از اين جا روشن ميشود كه تعبيرآيه شريفه يا در رابطه با ويژگيهاي اوليه و ذاتي خلقت انسان است و يا ناظر به افراد معمولي است كه نه از حيوانات پست ترند و نه از ملايك برتر.
eporsesh.com