پرسش :
آيـا نـسخ آيات كه در قرآن نيز به آن تصريح شده است ( بقره - 106 )، نشان دهنده اختلاف نظر و اختلاف احكام قرآنى نيست ؟
پاسخ :
نسخ از قبيل اختلاف نظر و اختلاف حكم نيست بلكه نسخ به دليل اختلاف مصداق است . به اين بيان كه گاهى به سبب وجود مصلحتى در يك مصداق و يك موضوع ،حكمى بر آن منطبق مـى شـود امـا در زمـانـى ديـگر يا در شرايطى ديگر به سبب وجود مصلحتى ديگر يااز ميان رفتن مصلحت اول حكمى ديگر بر آن انطباق مى يابد . شاهد اين مطلب اين است كه آيات منسوخه در قرآن همراه با قرائن لفظيه است كه بر موقت بودن حكم مذكور درآيه دلالت دارند . مـانـنـد آيه 14 سوره نساء [ و اللاتى ياتين الفاحشه من نسائكم فاستشهدوا عليهن اربعه منكم فان شهدوا فامسكوهن فى البيوت حتى يتوفيهن الموت او يجعل اللّه لهن سبيلا ] يا آيه 109 سوره بقره كه در پايانش آمده است [ فاعفواواصفحوا حتى ياتى اللّه بامره ] كه قسمت پايانى اين دو آيه شريفه دلالت دارد براينكه حكم مذكور در اين دو آيه موقت است .
eporsesh.com
نسخ از قبيل اختلاف نظر و اختلاف حكم نيست بلكه نسخ به دليل اختلاف مصداق است . به اين بيان كه گاهى به سبب وجود مصلحتى در يك مصداق و يك موضوع ،حكمى بر آن منطبق مـى شـود امـا در زمـانـى ديـگر يا در شرايطى ديگر به سبب وجود مصلحتى ديگر يااز ميان رفتن مصلحت اول حكمى ديگر بر آن انطباق مى يابد . شاهد اين مطلب اين است كه آيات منسوخه در قرآن همراه با قرائن لفظيه است كه بر موقت بودن حكم مذكور درآيه دلالت دارند . مـانـنـد آيه 14 سوره نساء [ و اللاتى ياتين الفاحشه من نسائكم فاستشهدوا عليهن اربعه منكم فان شهدوا فامسكوهن فى البيوت حتى يتوفيهن الموت او يجعل اللّه لهن سبيلا ] يا آيه 109 سوره بقره كه در پايانش آمده است [ فاعفواواصفحوا حتى ياتى اللّه بامره ] كه قسمت پايانى اين دو آيه شريفه دلالت دارد براينكه حكم مذكور در اين دو آيه موقت است .
eporsesh.com