جمعه، 19 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

شبهه: بعضي گفته‌اند: «چون رنگ مشكي نور را جذب مي‎كند، پس در تابستان معمولاً نمي‎توان دختران را به حجاب تيره (مثل چادر مشكي) تشويق كرد».[1] آيا اين ادعا صحيح است؟


پاسخ :
اولاًً، پوشش تيره و مشكي در بعضي از مناطق كه داراي تابستان گرم است، اساساً براي دسته‎اي از بانوان و دختران باعث مشقت نيست و براي دسته‎اي ديگر، بر فرض مشقت‎آور بودن، قابل تحمل است.
دسته اول (كساني كه در تابستان گرم، حجاب مشكي براي آنها مشقت ندارد) بانوان و دختران معتقد و مؤمني هستند كه به نقش حجاب برتر، مثل چادر مشكي، اعتقاد و باور راسخ دارند؛ از اين رو نسبت به بعضي مشكلات احتمالي آن، احساس مشقتي ندارند.
اساساً وقتي انسان عملي را از روي عقيده‌ي راسخ انجام دهد نسبت به عوارض و پيامدهاي سخت آن احساس مشقتي ندارد. در سيره‌ي انبياي الهي و معصومين(ع)، اصحاب و ياران ائمه‌ي اطهار(ع) و عالمان مجاهد، نمونه‎هاي بسيار زيادي وجود دارد كه در برابر مشقت‎هاي نشأت گرفته از پذيرش يك عقيده و ايمان، احساس مشقتي نداشته‎ا‎ند.[2]
در روايتي از امام صادق(ع) نيز تصريح شده است؛ «ما ضَعُفَ بدن عما قوِيت عليه النية»؛[3]جسم و بدن انسان، در مقابل كارهايي كه بر اساس نيت و اعتقاد دروني قوي انجام مي‎گيرد، احساس ضعف و مشقت نمي‎كند.
در جريان اسارت زنان اهل بيت(علیهم السلام) پس از قيام خونين عاشورا و هم‎چنين كشف حجاب زنان به وسيله‌ي رضاخان در ايران، حكايت‎ها و خاطرات تاريخي و ماندگار فراواني از مقاومت و پايداري زنان مؤمن و عفيف در مقابل بي‎حجابي نقل شده است.[4] مطالعه‌ي اين حكايت‎ها براي بانوان و دختران جوان و عفيف بسيار آموزنده و افتخارآميز است.
از اين قضايا به خوبي استفاده مي‎شود كه زنان مؤمن، نه تنها احساس مشقتي نسبت به حجاب نداشته‎اند، بلكه بر عكس، جدايي آنها از حجاب برتر، مثل چادر مشكي، باعث اذيت و آزار روحي آنان بوده است. در قضيه‌ي كشف حجاب رضاخان نقل شده است كه برداشتن چادر از سر زنان باعث گرديد كه عده‎اي از آنها از شدت غصه و ناراحتي دق و فوت نمايند.[5]
اما دسته‌ي دوم (كساني كه ممكن است حجاب تيره و مشكي براي آنها مشقت داشته باشد، ولي سختي و مشقت آن را تحمل مي‎كنند) بانوان و دختراني هستند كه به دليل قرار داشتن در محيط ديني و مذهبي خانواده و جامعه، از كودكي به اين ‎گونه حجاب عادت نموده‎اند؛ لذا در بزرگ‌سالي، سختي احتمالي حجاب مشكي براي آنها قابل تحمل است.
در علم روان‌شناسي و تعليم و تربيت، در مبحث عادت گفته مي‎شود كه اگر انسان از كودكي به انجام كاري عادت كرد، نه تنها انجام آن برايش مشقت‎آور نيست، بلكه برعكس، ترك و جدايي از آن عمل برايش مشقت دارد. همين نكته‌ي مهم، رمز و راز توصيه‌ي ائمه‌ي اطهار(علیهم السلام) به والدين در عادت دادن فرزندان به كارهاي شايسته‌اي، مثل نماز و اذكار آن و روزه‌ي ناقص در سنين كودكي است.[6] بر اساس همين تأثير شگرف مقوله‌ي تمرين و عادت متربي به كارهاي شايسته، و به موازات آن آگاهي بخشي درباره‎ي آثار مثبت كارهاي خير است كه معمولاً در كتاب‌هاي تربيت اسلامي از روش‎هاي تربيتي، هم چون «تلقين به نفس» و «تحميل بر نفس» در كنار ديگر روش‎هاي تربيتي مهم، مثل «اعطاي بينش» بحث مي‎شود.[7]
بنابراين، با اسثثنا شدن دو دسته‎ي قبل نمي‌توان به طور مطلق و كلي ادعا نمود كه حجاب مشكي در تابستان مناطق گرم، براي همه‌ي بانوان و دختران، فارغ از هر مقدار اعتقاد ديني و هر نوع محيط تربيتي مشقت دارد و نمي‎توان به آن تشويق كرد.
ثانياً، اجمالاً مي‎پذيريم كه ممكن است حجاب مشكي در تابستان برخي از مناطق بسيار گرم براي بعضي از افرادي كه از دو دسته‌ي قبل نيستند مشقت‎آور باشد، ولي نمي‎پذيريم تحمل هر گونه مشقت و سختي به طور مطلق غير معقول و نامطلوب باشد. طبق آموزه‎هاي معصومين(علیهم السلام) كه تجربه‌ي زندگي انسان‎ها و واقعيت خارجي نيز مؤيد آن است، اساساً زندگي دنيا بدون سختي و مشقت وجود خارجي ندارد. در احاديث، دنيا خانه‌ي محنت و سختي معرفي شده است: «الدنيا دار المحنة»[8]و «دار بالبلاء محفوفة».[9] فلسفه و رمز و راز آميختگي دنيا با سختي و مشقت نيز اين است كه انسان در وصول به سعادت الهي كه براي آن خلق شده است به تحمل سختي‎هايي كه سازنده‌ي كمال انساني هستند نيازمند است و به تعبير قرآن، چه بسا كاري داراي سختي باشد و انسان از انجام آن اكراه داشته باشد، ولي خداوند خير و نيكي انسان را در آن قرار مي‎دهد:
فَعَسى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ يَجْعَلَ اللَّهُ فِيهِ خَيْراً كَثِيراً. [10]
علاوه بر اين در متون ديني، دست‌يابي به كرامت‎ها و بهشت جاودان در گرو تحمل سختي دانسته شده است:
المكارم بالمكاره[11] بالمكاره تنال الجنة.[12]
اساساً فلسفه‌ي همراهي بعضي از احكام و تعاليم، مثل روزه، حجاب و جهاد با كلفت و سختي، در واقع، براي تأمين نيازمندي مذكور بدون هيچ‎گونه تبعيض بين زن و مرد است؛ مثلاً اگر استفاده از حجاب كامل در تابستان مناطق گرم براي برخي بانوان و دختران با سختي و مشقت همراه است، طبق گفته‌ي قرآن كريم، بعضي از احكام الهي ويژه‌ي مردان، مانند جهاد نيز با سختي و مشكلات همراه است:
كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتالُ وَ هُوَ كُرْهٌ لَكُمْ.[13]
نكته‌ي جالب اين است كه همان گونه كه بعضي افراد، امروزه به بهانه‌ي گرما، در حجاب و پوشش زنان در تابستان تشكيك مي‎نمايند، طبق فرموده‌ي قرآن، عده‎اي راحت‎طلب براي جهاد مردان در هواي گرم نيز تشكيك مي‎كرده‎اند و مي‎گفتند در هواي گرم براي جهاد كوچ و هجرت نكنيد «قالُوا لا تَنْفِرُوا فِي الْحَرِّ»[14] كه خداوند به پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) مي‎فرمايد در جواب آنها بگو:
نارُ جَهَنَّمَ أَشَدُّ حَرًّا لَوْ كانُوا يَفْقَهُونَ؛[15] اگر مي‎دانستند حرارت آتش جهنم از حرارت گرماي تابستان بيش‎تر است.
علاوه بر نقل، عقل نيز در مواردي كه تحمل سختي در زندگي دنيا باعث دست‎يابي به هدف والاتر و بالاتر است، حكم به مطلوبيت آن مي‎كند؛ مثلاً اگر تأمين سلامت جسماني انسان، به عنوان هدفي مهم، به انجام عمل جراحي سخت يا خوردن فلان داروي بسيار تلخ و مشقت‎آور نيازمند باشد. عقل و نقل هر دو حكم به لزوم تحمل سختي ومشقت مي‎كنند، تا غرض بالاتر، كه حفظ سلامتي جسماني است، تأمين گردد.
چون شارع مقدس به عنوان يك طبيب روحاني[16] تشخيص داده است كه سلامت روحي و رواني افراد جامعه متوقف بر رعايت حجاب برتر، مثل چادر مشكي در مقابل نامحرم است، لذا پوشش چادر مشكي، حتي در هواي گرم، عقلاً و نقلاً امري راجح و مطلوب است؛ و برخلاف شبهاتي كه بعضي با تبليغات القايي منفي، به منظور فرهنگ‎سازي بر ضد چادر مشكي منتشر مي‎كنند، تجربه‌ي بيش از بيست سال پس از انقلاب اسلامي و گسترش سريع استفاده از چادر مشكي در بين زنان و دختران مؤمن و عفيف، خود بهترين شاهد است كه استفاده از اين نوع حجاب مشكل نيست، و لذا قابل تشويق است. براساس نظرسنجي و تحقيقي كه به تازگي صورت گرفته است 65 درصد از پاسخ‌گويان، استفاده از چادر مشكي را در مجامع عمومي پسنديده‌اند.[17]
علاوه بر عقل، ائمه‎(علیهم السلام) و خاندان اهل بيت نيز نظراً و عملاً انسان را به تحمل مشكلاتي، كه در راستاي سعادت و تكامل جسماني و روحاني اوست، تشويق نموده‎اند. در بُعد نظري، امام علي(علیه السلام) در وصيتي به فرزند خود، امام حسن(علیه السلام) فرموده‎اند:
عَوِّدْ نفسَك التصبّر علي المكروه؛[18] نفس خود را به صبر و بردباري بر كار سخت عادت بده.
در روايت ديگري، ايشان كارهايي را كه انسان با اكراه و سختي بر خويشتن تحميل مي‎نمايد از بهترين اعمال دانسته‎اند:
اَفضَلُ الاعمالِ ما اَكرَهْتَ نفسَك عليه.[19]
در بُعد عملي نيز، فرزند امام سجاد(علیه السلام) مي‎فرمايد:
وقتي جدم امام حسين(ع) شهيد شد، زنان بني هاشم در عزاي حضرت، لباس مشكي پوشيدند و اين لباس را در گرما و سرما تغيير نمي‎دادند.[20]
حاصل اين كه صرف سخت بودن بعضي از احكام، مانند پوشيدن چادر مشكي در هواي گرم، باعث نمي‎شود كه اين گونه حجاب قابل ترويج و تشويق نباشد.
پی نوشتها:
[1] . عباس اللهياري، روزنامه‎ي ايران، شماره‌ي 1623، 28 شهريور ماه 79، ص 6.
[2]. به عنوان نمونه ر.ك: سيد اسماعيل گوهري، آرزوي شهادت در بيان معصومين(ع)، ص 75.
[3] . محمدي ري شهري، ميزان الحكمه، ج 10، ص 270.
[4] . ر.ك: احمد عابديني، «عاشورا حفظ كرامت و حجاب» مجله‌ي پيام زن، شماره‌ي 69، ص 38 و حكايت كشف حجاب، از سري كتاب‌هاي تاريخ تهاجم فرهنگي، نشر مؤسسه‌ي فرهنگي قدر ولايت.
[5] . غلامعلي حداد عادل، فرهنگ برهنگي و برهنگي فرهنگي، ص 48.
[6] . براي آشنايي با توصيه‎هاي مذكور به عنوان نمونه ر.ك: فروع كافي، ج 3، ص 409، و ج 4، ص 124.
[7] . براي اطلاع از روش‎هاي مذكور و نقش تربيتي آنها ر.ك: دكترخسرو باقري، نگاهي دوباره به تربيت اسلامي، ص 68 ـ 86.
[8] . آمدي، غرر الحكم و درر الكلم، ص 131.
[9] . همان.
[10] . سوره‎ي نساء (4)، آيه‎ي 19.
[11] . سيد اصغر ناظم زاده‌ي قمي، جلوه‎هاي حكمت، گزيده‌ي موضوعي كلمات امير المؤمنين علي(ع)، ص 504.
[12] . همان.
[13] . سوره‌ي بقره (2)، آيه‌ي 216.
[14] . سوره‌ي توبه (9)، آيه‌ي 81.
[15] . همان.
[16] . ر. ك: ديباچه‎ي كتاب، روايت «يا عباد الله انتم كالمرضي و ربّ العالمين كالطبيب...».
[17]. زنان و تازه‌هاي انديشه، ماهنامه‌ي تحليلي‌ ـ‌ خبري زنان، مهرماه 1380، پيش‌شماره‌ي 2، ص 51، به نقل از روزنامه‌ي ايران 30/5/80.
[18] . نهج البلاغه، تحقيق صبحي صالح، نامه‌ي 31.
[19] . همان، حكمت 249.
[20] . البحراني، الحدائق الناضرة في احكام العترة الطاهرة، ج 7، ص 118.
منبع: حجاب‎شناسي (چالش‎ها و كاوش‎هاي جديد)، حسين مهدي‎زاده، مركز مطالعات و پژوهش‌‌هاي فرهنگي حوزه‌ي علميه(1381).


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.