سه‌شنبه، 12 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

معيار دوستى ها چيست و ملاك تشخيص دوستى به خاطر ارزشها چه مى باشد؟


پاسخ :
دوستى در صورتى يك ارزش به حساب مى آيد كه به خاطر خدا باشد. چنانچه محور دوستيهاى انسان خدا باشد، يعنى هر كه را انسان دوست دارد براى خدا دوست بدارد، اين دوستى ارزشمند است و انسان بهر نسبت در اين مسأله موفق تر باشد دوستى وى از ارزش و استحكام بيشترى برخوردار است; زيرا محور جاودانه اى را برگزيده كه به دوستى پايدار مى انجامد.
بنابراين، دوستى انسان بايد براى خدا باشد. كه اگر چنين بود، دوستى او محدود به اندازه كمالات محبوب خواهد بود. اگر ارتباط دوست انسان با خدا شديد و عبوديت او بسيار است، انسان بايد او را بيشتر دوست بدارد.
اما اينكه از كجا بفهمد مرتبه دوستى او به خاطر مرتبه ايمان دوست او است، بايد در رفتار دوست خود پايبندى به ارزشها و عقايد مشترك را داشته باشد. در احاديث آمده است:«دوستان ما را با نماز اول وقت و امانتدارى و راستگويى امتحان كنيد» اما اگر دوستى در هنگام وظيفه بدان بى اعتنا باشد و محور ارتباطش بهره بردارى مادى باشد و در گرفتاريها انسان را رها كند، سزاوار دوستى نيست. در مناجات امام سجاد(عليه السلام) آمده است:«اسئلك حبّك و حبّ من يحبّك; خدايا! به من عشق خودت و محبت كسى را كه ترا دوست دارد عطا فرما».
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.