دوشنبه، 18 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آيا انسان هاي گنه كار پس از چشيدن عذاب در جهنم وارد بهشت مي شوند؟


پاسخ :
همان طور كه مي دانيم گناه بر دو قسم است : صغيره و كبيره . از آيات و روايات استفاده مي شودكه مرتكبان سغيره بعد از كيفر متناسب با جرم خود, اهل نجاتند و ان شاءالله وارد بهشت مي شوند:< ان تجتنبواكبائر ما نتهون عند نكفّر عنكم سيّئاتكم ;(1) اگر از گناهان كبيره اجتناب كنيد, ديگر بدي ها بخشوده مي شود>.
از آيه استفاده مي شود آنچه مهم است و دامنگير انسان مي شود, گناهان كبيره است و صغيره عواقب خطرناكي ندارد. در مورد مرتكبان كبيره بين مسلمانان اختلاف است .
(طايفه اي از خوارج ) ارتكاب هر نوع كبيره را موجب كفر مي دانند و معتقدند مرتكب كبيره هميشه در آتش است و هيچ وقت خلاصي ندارد.
نقطهء مقابل آن ها گروه هستند كه مي گويند: با داشتن ايمان هيچ نوع معصيتي به انسان ضررنمي رساند و شخص مؤمن اهل بهشت است , اعم از اين كه معصيتي كرده باشد يا نه و خواه كبيره باشد يا نه .
امّا شيعه معتقد است كه مؤمن گنه كار خلود در آتش ندارد و بالاء خره روزي از عذاب رهايي مي يابد وسرانجام وارد بهشت مي شود.
شيخ مفيد رحمةالله عليه در كتاب اوائل المقالات مي فرمايد: < علماي اماميه اتفاق نظر دارند كه تهديد به خلود و جاودانگي در آتش مخصوص كفّار است و كساني كه داراي ايمان به خدا و اقرار به فرايض او از جمله نماز دارند, هرگاه مرتكب گناهي بشوند, شامل نمي شود.(2)
جناب مرحوم علامه حلي رحمة الله عليه هم در كتاب شرح تجريد بعد از بيان اين مطلب كه مسلمان ها برعذاب ابدي كفار اتفاق نظر دارند, مي فرمايند: ,آنها را همچون كفّار مي دانند, ولي اماميه و گروه كثيري از معتزله و اشاعره معتقدند كه عذاب آنها سرانجام پايان مي يابد>.(3)
پی نوشتها:
1.نساء (4)، آيهء 31
2.اقتباس از پيام قرآن , ج 6 ص 491
3.همان .
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.