پرسش :
يك فرد جهنمي آيا هميشه در جهنم است؟ يا پس از اينكه سزاي عمل زشت خود را ديد براي دريافت پاداش خيرات خود وارد بهشت ميشود؟ آيا يعني كمال يافته؟ اگر جواب بله است آيا بدين معنا است كه امكان دارد همچنان كه دائمي در جهنم نبوده است، دائم در بهشت هم نباشد؟ پس بعد به كجا ميرود؟
پاسخ :
براساس آيات و روايات، حقيقت آن است كه اگر آدمي، در مجموع رو به خدا داشته و خداخواه، مؤمن، و دوستدار حضرت رسول اكرم(ص) و اهل بيت(ع) باشد؛ ولي در اينجا خود را از آلودگيها و تعلّقات پاك نسازد، در قيامت با عذابها و فشارها رو به رو بوده و به طبقه اعلاي جهنم خواهد رفت كه اگر به باطنش بنگري، بهشت خواهد بود. جهنم، اسفلالسافلين است كه عمقش نهايت ندارد و جهنميان راه گريزي از آن ندارند. مؤمن گناهكار، در اين جهنم موقت - كه موقفي براي اهل بهشت و باطنش نور و رحمت است - مدتي قرار خواهد گرفت تا بدين عذابها تطهير شود و به عالم نور قدم بگذارد. نگا: بحارالانوار، ج 8، ص 352 و 353، روايت 2.
براساس روايتي از امام صادق(ع)، انسانها در قيامت سه دستهاند:
1. يك دسته، كسانياند كه در عالم حشر - آن گاه كه مردم درگير مواقف و عوالم حشراند - تحت سايه خداوند و در جوار قرب حق خواهند بود و نياز به طي آن عوالم و مواقف ندارند؛ چون آن مراحل را در اين دنيا پشت سر گذاشتهاند.
2. گروه ديگر انسانهايياند كه بايد از حساب و عذاب و جهنم موقت بگذرند تا پس از تطهير و تسويه در عالم قيامت، به خدا برسند.
3. عدهاي ديگر انسانهايياند كه چون مجموع وجودشان، رو به غير خدا داشته و در حال فرار از خدا بودهاند، به قعر جهنم فرو خواهند رفت. همان، ج 7، ص 183، روايت 31.
بنابراين عدهاي مستقيم، وارد بهشت و بهشتها ميشوند و هرگز از آن خارج نميشوند؛ عدهاي پس از گذر از مواقف - از جمله جهنم موقت - وارد بهشت ميگردند. عدهاي نيز در جهنم جاودانه، جاي خواهند گرفت.
eporsesh.com
براساس آيات و روايات، حقيقت آن است كه اگر آدمي، در مجموع رو به خدا داشته و خداخواه، مؤمن، و دوستدار حضرت رسول اكرم(ص) و اهل بيت(ع) باشد؛ ولي در اينجا خود را از آلودگيها و تعلّقات پاك نسازد، در قيامت با عذابها و فشارها رو به رو بوده و به طبقه اعلاي جهنم خواهد رفت كه اگر به باطنش بنگري، بهشت خواهد بود. جهنم، اسفلالسافلين است كه عمقش نهايت ندارد و جهنميان راه گريزي از آن ندارند. مؤمن گناهكار، در اين جهنم موقت - كه موقفي براي اهل بهشت و باطنش نور و رحمت است - مدتي قرار خواهد گرفت تا بدين عذابها تطهير شود و به عالم نور قدم بگذارد. نگا: بحارالانوار، ج 8، ص 352 و 353، روايت 2.
براساس روايتي از امام صادق(ع)، انسانها در قيامت سه دستهاند:
1. يك دسته، كسانياند كه در عالم حشر - آن گاه كه مردم درگير مواقف و عوالم حشراند - تحت سايه خداوند و در جوار قرب حق خواهند بود و نياز به طي آن عوالم و مواقف ندارند؛ چون آن مراحل را در اين دنيا پشت سر گذاشتهاند.
2. گروه ديگر انسانهايياند كه بايد از حساب و عذاب و جهنم موقت بگذرند تا پس از تطهير و تسويه در عالم قيامت، به خدا برسند.
3. عدهاي ديگر انسانهايياند كه چون مجموع وجودشان، رو به غير خدا داشته و در حال فرار از خدا بودهاند، به قعر جهنم فرو خواهند رفت. همان، ج 7، ص 183، روايت 31.
بنابراين عدهاي مستقيم، وارد بهشت و بهشتها ميشوند و هرگز از آن خارج نميشوند؛ عدهاي پس از گذر از مواقف - از جمله جهنم موقت - وارد بهشت ميگردند. عدهاي نيز در جهنم جاودانه، جاي خواهند گرفت.
eporsesh.com