يکشنبه، 24 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

شفاعت، چگونه از مغفرت الهي ناشي مي‏شود؟


پاسخ :
مغفرت الهي مانند هر رحمت ديگر داراي نظام و قانون است.
بخوبي دانسته مي‏شود كه امكان ندارد هيچيك از جريانهاي رحمت پروردگار بدون نظام انجام گيرد. به همين دليل مغفرت پروردگار هم بايد از طريق نفوس كُمَّلين و ارواح بزرگ انبياء و اولياء به گناهكاران برسد و اين لازمة نظام داشتن جهان است. به همان دليلي كه رحمت وحي بدون واسطه انجام نمي‏گيرد و همة مردم از جانب خدا به نبوت برانگيخته نمي‏شوند و هيچ رحمت ديگر هم بدون واسطه واقع نمي‏شود، رحمت مغفرت هم بي‏واسطه ممكن نيست تحقق پيدا كند.
وقتي كسي وجود مغفرت خدا را بپذيرد، مباني محكم عقلي او را ناچار مي‏سازد كه بگويد جريان مغفرت بايد از مجراي يك عقل كلي يا يك نفس كلي يعني عقل و نفسي كه داراي مقام ولايت كلية الهيه است صورت گيرد؛ امكان ندارد كه فيض الهي بيرون از قانون و حساب به موجودات برسد.
قرآن كريم ما را در اينجا نيز رهبري فرموده است؛ با ضميمه كردن روايات اسلامي، خصوصاً با توجه به آنچه در روايات معتبر و شامخ شيعه در باب ولايت كلية رسول خدا و ائمة اطهار(ع) و مراتب ولايت در طبقات پايين‏تر اهل ايمان رسيده است، چنين استنباط مي‏كنيم كه وسيلة مغفرت تنها يك روح كلي نيست، بلكه نفوس كليه و جزئيه بشري با اختلاف مراتبي كه دارند هر كدام سهمي از شفاعت دارند و اين يكي از مهمترين معارف اسلام و قرآن است كه تنها در مذهب مقدس شيعه به وسيلة ائمة اطهار و شاگردان مكتب آنها خوب توضيح داده شده است.
www.eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.