يکشنبه، 31 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آيا حضرت محمد(صلی الله علیه وآله)شيعه بوده است يا سني؟ پس چرا بعدها دو گروه به وجود آمده است؟


پاسخ :
هر چند اين اصطلاح را نخستين بار رسول خدا(ص) درباره پيروان علي(ع) به كار برده است،(1) مبدأ پيدايش آن به عنوان يك گروه، پس از رحلت رسول خدا(ص) بوده است.
در عصر نبي اكرم(ص) تمامي مسلمانان دستورهاي ديني و احكام حيات‏بخش اسلام را از آن حضرت اخذ مي‏كردند و بعد از ارتحال آن حضرت مسلمانان به دو گروه تقسيم شدند بعضي معتقد بودند كه مقام رهبري و خلافت مقام تعييني است و بايد جانشين پيامبر از جانب خداوند متعال تعيين گردد. اين گروه به شيعيان علي(ع) مشهور شدند. و بعضي معتقد بودند كه اين مقام انتخابي و گزينشي است و امت بايد فردي را پس از پيامبر(ص) براي رهبري و خلافت جهان اسلام انتخاب كنند و اين گروه به اهل سنت معروف شدند.
بنابراين مبدأ پيدايش شيعه به عنوان يك عده‏اي از صحابه بودند كه اخلاص در محبت علي(ع) داشتند و او را سزاوارتر به خلافت مي‏دانستند؛ به خاطر صفاتي كه در او مشهود بود.(2)
در كتب حديث اهل سنت و شيعه فرمايش رسول خدا(ص) نسبت به پيروان حضرت علي(ع) چنين آمده است: «لما نزلت (ان الذين آمنوا و عملوا الصالحات اولئك هم خير البريه) قال رسول الله(ص) لعلي(ع): هو انت و شيعتك يوم القيامْ راضيين مرضيين»;(3) زماني كه آيه (ان الذين...) نازل شد رسول خدا(ص) به علي(ع) فرمود: اين گروه تو و شيعيان تو است كه روز قيامت، خشنود از خداوند و خداوند نيز از آنان خشنود است.
پی نوشت:
1.صواعق المحرقْ، ابن حجر، باب 11
2.فجر الاسلام، احمد امين، ص 266، دارالكتب بيروت
3.همان
www.eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.