چهارشنبه، 3 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

در برابر سوالات کودک درباره مرگ چگونه پاسخ‌گو باشيم؟


پاسخ :
مرگ حقيقتي از ميان حقايق زندگي است که کودک در مواجهه با آن دچار احساسات گوناگون مي‌شود و به عنوان مسئله‌اي مبهم سعي در شناخت آن دارد و با پرسيدن سوالات متعدد و متنوع در پي فهم آن بر مي‌آيد.
بسياري از والدين در مواجهه با سوالات کودکشان در باره مرگ، دچار استيصال و سردرگمي مي‌شوند و سعي دارند از پاسخ طفره بروند. اما سوالات و کنجکاوي‌هاي کودک همچنان ادامه دارد.
در برابر سوالات کودک درباره مرگ چگونه پاسخ‌گو باشيم؟
هرگز از پاسخ‌دادن طفره نرويد و بدانيد که پاسخ‌هاي شما در ساخت مفهوم مرگ و شناخت او از اين موضوع بسيار حايز اهميت است. به همين منظور بهتر است هنگام پاسخ‌گويي دو نکته مهم را درباره فرزندتان در نظر داشته باشيد.
1- سن کودک و ميزان فهم او
2- رابطه کودک با فرد متوفي
1- سن کودک و ميزان فهم او:
کودکان در سنين مختلف توانايي‌هاي متفاوتي در ادراک و شناخت موضوعات دارند.
کودکان 3 تا 6 سال:
مرگ را امري برگشت‌‌پذير مي‌پندارند و چنين تصور مي‌کنند که فرد متوفي روزي باز خواهد گشت. همچنين تصورشان از مرگ فقط با غيبت و نبود فرد شکل مي‌گيرد.
توجه داشته باشيد کودکان در اين سن قادر به درک مفاهيم انتزاعي نيستند. بنابراين از ارايه مفاهيم انتزاعي به کودک پرهيز کنيد.
کودکان 6 تا 9 سال:
کودکان در اين سن توانايي بيشتري براي ادراک نظرات خود و ديگران دارند که شما مي‌توانيد پاسخ‌هاي نسبتاً روشن‌تري را ارايه دهيد.
کودکان 9 تا ... :
کودکان از 10 سالگي نسبت به احساسات خود و ديگران کاملاً هشيارند و ديدگاه واقعي نسبت به مسئله مرگ پيدا مي‌کنند که مي‌توان آنان را با توضيحات واقعي‌تري روبرو ساخت.
2- رابطه کودک با فرد متوفي:
هرچه فرد متوفي به کودک نزديک‌تر باشد واکنش‌هاي کودک شديدتر خواهد بود. کودک با از دست دادن يکي از اعضاي خانواده احساس ناامني مي‌کند. چون خود را محور جهان مي‌پندارند ترس از اينکه مرگ به سراغ او هم خواهد آمد يا به سراغ ديگر اعضاي خانواده، او را دچار اضطراب مي‌نمايد. در اين زمان شايسته‌ترين رفتار اين است که ترس کودک را بپذيريد و به او و احساسش توجه کنيد او را به خاطر اين احساس مسخره نکنيد. به او اطمينان بدهيد که هميشه در کنارش خواهيد بود و هر اتفاقي که بيفتد، هميشه مراقبش هستيد. سعي کنيد با حمايت خود و اطمينان خاطر با او احساس امنيت و آرامش را به او باز گردانيد.
واکنش‌هاي کودکان به مرگ
1- ترس و اضطراب
2- اختلالات رفتاري (ناخن جويدن، شب‌اداري و...)
3- اختلالات خواب (کابوس، وحشت شبانه، ترس از تنها خوابيدن)
4- پرخاشگري
5- احساس گناه
6- افسردگي و غمگيني
7- بي‌تفاوت و سکوت
8- عدم تمرکز و مشکلات درسي
www.eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.