جمعه، 19 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

پیشرفت تکنولوژی فهم کدامیک از علائم ظهور امام زمان را آسان کرده است؟


پاسخ :
ابتدا باید بدانیم وضعیت جهان به گونه‏اى است که به روشنى و با جرأت، مى‏توان تصویرى جامع و شفاف از حکومت جهانى مهدوی ارائه داد و ساختار و ساز و کارهاى اجرایى و عملى «دولت کریمه» را بیان نمود. پیش‏تر از این، زمینه و موقعیت اندکى براى تبیین چگونگى و نحوه حکومت مهدوى وجود داشت و سطح آگاهى و فهم مردم جهان به حدّى نبود که بتوان به طور علمى و قاطع، درباره حکومت فراگیر آن حضرت صحبت نمود. اما با تحقّق انقلاب صنعتى، فزونى اختراعات و اکتشافات، پیشرفت علم و دانش، بالا رفتن سطح آگاهى و اندیشه، رشد فنّ آورى و تولیدات صنعتى، گسترش ارتباطات رسانه‏اى و تصویرى، فزونى اطلاعات و اخبار، نزدیکى جوامع و مردم به یکدیگر، نفوذ فرهنگ‏ها و ایستارها و بالاخره پدیده رو به رشد «جهانى‏شدن»، نه تنها زمینه براى ارائه نظریه «حکومت جهانى مهدى» فراهم آمده است؛ بلکه زمینه و آمادگى براى «ظهور» آن حضرت نیز فراهم شده است.
قیام و ظهور امام زمان، باید در عصر و دورانى باشد که امکان عملى شدن یک حکومت فراگیر جهانى فراهم و یا حداقل زمینه‏هاى آن - از لحاظ ارتباطات، اطلاعات، اقتصاد جهانى، فرهنگ گسترش یابنده و... - به وجود آمده باشد. به نظر مى‏رسد در موقعیت فعلى جهان، این زمینه‏ها و موقعیت تا حدودى فراهم آمده و بسترى مناسب براى تحقق آرمان‏هاى جهانى، ایجاد شده است. روشن است که «عصر ظهور»، دوران علم و اندیشه، پیشرفت و رشد، ارتباطات سریع و همگانى و اطلاعات دقیق و روزآمد است و «عصر حاضر» مى‏تواند پیش زمینه و نمایى از آن «زمان موعود» باشد.
یکی از نمونه های روشن مورد سوال شما ارتباط امام زمان با جهانیان هنگام ظهور و صحبت با آنهاست یعنی اینکه امام زمان هنگام ظهور چگونه با همه مردم ارتباط برقرار مى‏کند و سخنان خود را به آنان مى‏رساند؟ آیا با استفاده، از معجزه است یا با بهره‏گیرى از اینترنت و ماهواره؟
از سوى دیگر قافله علم و فن آورى در این دهه‏هاى اخیر، چنان شتابان و با سرعت پیش مى‏رود که دستاوردهاى تکنولوژى، پس از مدت کوتاهى خود را به دیگرى مى‏دهند. همین شبکه اینترنت که در این دوران از کارآیى و شمول فراوانى برخوردار است؛ چه بسا در آینده‏اى نزدیک جاى خویش را به فن‏آورى جدید و برترى دهد و از آن تنها نامى در تاریخ تمدن بشرى باقى بماند. پس سزاوار است سؤال فوق به این شکل طرح گردد: که آیا امام زمان‏علیه السلام هنگام ظهور و بعد از آن براى ارتباط با مردم از معجزه استفاده خواهد کرد و یا از دستاوردهاى تکنولوژى نیز بهره‏مند خواهد شد؟ ابتدا باید دانست که اعلان خبر ظهور حضرت مهدى و گفت‏وگوى او با مردم طى چند مرحله صورت گرفته، در نتیجه حضرت با شیوه‏ها و ابزار مختلف با مردم جهان ارتباط خواهد داشت:

1. نداى آسمانى و خبر دادن از ظهور
این ندایى است که همه را متوجّه خود مى‏کند (صداى عظیم بیدار باش است) و نیز موجب وحشت عمومى و ایجاد دلهره و اضطراب مى‏گردد.
از ظاهر روایات فهمیده مى‏شود که تحقّق آن، طبیعى نخواهد بود. خداوند براى آنکه شروع این انقلاب جهانى را اعلان بکند و به همگان برساند و به یاران و دوستان نیز خبر داده شود تا به یارى وى بشتابند، صیحه آسمانى را معجزه‏آسا به گوش همگان مى‏رساند. این مسئله اشکال ندارد و با قانون معجزه هم هماهنگ است. جالب این است که این ندا را همگان با زبان خودشان مى‏شنوند و مى‏فهمند. امام صادق‏علیه السلام مى‏فرماید: «ینادى منادِ من السماء اوّل النهار یسمعه کلّ قوم بالسنتهم...»؛ «در ابتداى روز، گوینده‏اى در آسمان ندایى مى‏دهد که هر قومى آن را به زبان خودش مى‏شنود...».
این ندا را همه مردم در شرق و غرب جهان مى‏شنوند، چنان که امام باقرعلیه السلام مى‏فرماید: «ینادى مناد من السماء باسم القائم‏علیه السلام فیسمع من بالمشرق و من بالمغرب لایبقى راقد الّا استیقظ و لا قائم لا قعد...»؛ «ندا کننده‏اى از آسمان، نام قائم را ندا مى‏کند؛ پس هر که در شرق و غرب است، آن را مى‏شنود. از وحشت این صدا، خوابیده‏ها بیدار و ایستادگان مى‏نشینند و...».
نکته بسیار جالب‏تر اینکه بر اساس روایتى، نام امام مهدى‏علیه السلام از جوف آسمان شنیده مى‏شود (ینادى باسمه من جوف السماء)؛ همان گونه که امروزه تمامى تصاویر تلویزیونى و ماهواره‏اى از جوف آسمان مى‏آید و این مى‏رساند که احتمالاً علاوه بر معجزه، از ابزار و امکانات روز نیز استفاده خواهد شد و چون در آن زمان مردم چنین چیزى را نمى‏فهمیدند، در روایات به همین مقدار بسنده شده است. علاوه بر آنکه به غیر از نداى آسمانى، هم‏زمان صدایى دیگر نیز شنیده مى‏شود که مردم را به گمراهى مى‏خواند و تلاش مى‏کند با ایجاد تردید در مردم، آنان را از حمایت حضرت مهدى‏علیه السلام و اجابت دعوت آسمانى او باز دارد!! روشن است که شیطان نمى‏تواند از معجزه استفاده کند و خداوند چنین امکانى را براى او فراهم نمى‏سازد؛ پس به ناچار او از ابزار مدرن الکترونیکى و... استفاده مى‏کند.

2. دعوت جهانى جبرئیل‏علیه السلام براى بیعت با امام‏
در برخى از روایات سخن از ندا در کنار کعبه به میان آمده که گویا در مرحله بعدى اعلان عمومى قرار دارد. امام صادق‏علیه السلام مى‏فرماید: «کانّى بالقائم یوم عاشورا... قائماً بین الرکن و المقام، بین یدیه جبرئیل ینادى البیعة للّه...»؛ «گویا مى‏بینم که قائم‏علیه السلام در روز عاشورا... هنگام ظهر بین رکن و مقام، در کنار کعبه ایستاده است و در پیش او جبرئیل صدا مى‏زند: بیعت براى خدا است...».
این ندا، در زمین و پس از ظهور است و با صیحه آسمانى فرق دارد. همه مردم این نداى جبرئیل‏علیه السلام را نیز خواهند شنید که به احتمال زیاد بر اساس معجزه و قدرت الهى است و این براى جبرئیل‏علیه السلام کارى ندارد. البته الان در مسجدالحرام دوربین‏هاى تلویزیونى و ماهواره‏اى به صورت شبانه‏روز فعالیت مى‏کنند و تمامى اخبار و نمازهاى جماعت را به طور مستقیم پخش مى‏کنند و پخش خبر با همین ابزار نیز امکان‏پذیر است.

3. گفت و گوى حضرت مهدى‏علیه السلام با مردم جهان‏
روایت شده که امام‏علیه السلام در آغاز قیام جهانى خود، بر دیوار خانه خدا تکیه مى‏زند و آن گاه سخنرانى تاریخى و جاودانه خویش را آغاز مى‏کند. او پس از ستایش خدا و نثار خالصانه‏ترین درودها بر پیامبرصلى الله علیه وآله و خاندان پاک او، جهانیان را چنین مخاطب مى‏سازد: «فمن حاجّنى فى آدم فأنا اولى النّاس بآدم و...». بر اساس بعضى روایات دیگر مى‏فرماید: «انّا بقیة الله و خلیفته و حجته علیکم». علاوه بر اینها در روایات به چندین خطبه و سخنرانى دیگر آن حضرت اشاره شده است. امام باقرعلیه السلام مى‏فرماید: «پس از پایان یافتن خطبه امام مهدى‏علیه السلام، 313 تن از یاران خاصّ او بر گرد وجودش اجتماع کرده و با او بیعت مى‏کنند. پیش از آنان فرشته وحى با آن حضرت بیعت مى‏کند و بیش از چهل هزار فرشته براى انجام فرمان او فرود مى‏آیند...» به نظر مى‏رسد در اینجا امام‏علیه السلام براى ابلاغ پیام خود، از ابزارى استفاده مى‏کند که در قسمت بعد به آنها اشاره خواهد شد.

4. به کارگیرى ابزار پیشرفته ارتباطى پس از ظهور
یکى از وجوب اعجاب‏انگیز پیشرفت و ترقّى فنون در عصر ظهور، رشد و گسترش فن‏آورى ارتباطى و وسایل خبررسانى است. در آن دوران براى همه انسان‏ها این توان وجود خواهد داشت که با هر نقطه از جهان در مدّت بسیار کم، ارتباط صوتى و تصویرى برقرار سازند و اخبار و اطلاعات و دستورات امام‏علیه السلام را به سرعت ابلاغ یا دریافت کنند. در اینجا به نمونه‏هایى چند از این پیشرفت ارتباطاتى و اطلاعاتى اشاره مى‏شود:

4-1. انتقال صوت بدون واسطه‏
امام صادق‏علیه السلام مى‏فرماید: «هرگاه قائم ما قیام کند، خداوند گوش‏ها و چشم‏هاى شیعیان را توسعه مى‏دهد تا جایى که میان آنان و قائم، نامه رسانى نخواهد بود (لا یکون بینهم و بینِ القائم برید) با آنان سخن مى‏گوید و آنها سخنش را مى‏شنوند و او را مى‏بینند، در حالى که در مکان خویش است و آنها در نقاطى دیگرند». البته اعطاى این امکانات به تمام مردم دنیا است و اختصاص به شیعه ندارد؛ هر چند توجّه خاص و استفاده بهینه از جانب شیعیان خواهد بود. جالب اینکه در اینجا ابزار طورى خواهد بود که قدرت دید چشم‏ها و شنوایى گوش‏ها را افزایش مى‏دهد.

4-2. پیشرفت وسایل دیدارى و شنیدارى‏
در روایتى آمده است: «مؤمن در زمان قائم، در حالى که در مشرق است، برادر خود را در مغرب مى‏بیند. همچنین کسى که در مغرب است، برادرش را در مشرق مى‏بیند (سیرى اخاه فى المغرب و...». این وسیله به یقین از ابزار ارتباطى امروز (تلفن و موبایل) بسیار پیشرفته‏تر و دقیق‏تر است.

4-3. رفع موانع خبررسانى‏
«وقتى که کلیه امور به دست صاحب‏الزمان برسد، خداوند متعال تمامى فراز و نشیب‏ها را براى او هموار مى‏گرداند تا آنجا که دنیا به منزله کف دستش خواهد بود. چه کسى از شما اگر در کف دست خود مویى باشد، آن را نمى‏بیند؟!»
این روایت امام صادق‏علیه السلام نوعى پیش‏گویى از تشکیل دهکده جهانى است که امروزه مطرح مى‏باشد. در این دهکده انسان‏ها، در جامعه‏اى واحد و فراگیر به هم مى‏پیوندند و از کوچک‏ترین اخبار و اطلاعات همدیگر آگاه مى‏شوند.

4-4. کامپیوترهاى جیبى بسیار کوچک‏
امام صادق‏علیه السلام مى‏فرماید: «هنگامى که قائم قیام کند، در هر یک از مناطق جهان فردى را برگزیده، به آنجا مى‏فرستد و به او مى‏گوید: پیمان و دستور تو، به دست تو است. اگر با مطالبى مواجه شدى که آن را نفهمیدى و نحوه قضاوت را در موردش ندانستى، به دست خود نگاه کن و به آنچه در آن است عمل نما (فانظر الى کفّکَ و اعمل بما فیها)».
این روایت بیانگر نقش کامپیوتر و شبکه اینترنتى پیشرفته، در ارسال اخبار و دستورات و تعالیم است.

4-5. گسترش امواج تلویزیونى‏
امام صادق‏علیه السلام در روایتى مى‏فرماید: «به دستور خداوند عزّوجل، نور به صورت عمودى از زمین به سوى آسمان مى‏رود؛ به طورى که امواج نور تمام مردم را شامل مى‏شود (... النور فیصیر عموداً من الارض الى السماء فیستضى‏ء به کلّ مؤمن على وجه الارض). و از داخل خانه مردم نور، به قلوب آنان داخل شود و همه شاد مى‏گردند».
همان‏طور که مى‏دانیم، در متون دینى مبدأ نور همیشه آسمان معرفى شده است؛ ولى در این حدیث، نور (یا تصویر نورى)، ابتدا از زمین به آسمان ارسال مى‏شود؛ سپس از آسمان به زمین برمى‏گردد و به درون خانه‏ها داخل مى‏شود و از آنجا به قلب و ذهن افراد وارد مى‏گردد (مثل تصاویر تلویزیونى). امروزه مصداق این نور امواج تلویزیونى و ماهواره‏اى است(473). با توجّه به این موارد، روشن مى‏شود که امام‏علیه السلام با ابزار و وسایل بسیار مدرن و پیشرفته‏ترى با مردم ارتباط داشته، سخنان و دستورات خود را به آنها بازگو خواهد کرد.

porseman.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.