شنبه، 27 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

با اين كه خود من به حجاب پايبند هستم دختر 10 ساله‌ام به هيج وجه آن را نمي‌پذيرد. علت چيست؟


پاسخ :
شايد از سال‌ها پيش زمينه سازي نكرده، و پس از تكليف فرزندتان با اين مشكل مواجه شده‌‌ايد. توجه داشته باشيد كه رفتار ديني، يكباره ايجاد نمي‌شود. عدم پذيرش حجاب از سوي فرزندتان مي‌‌توان علل دگرگوني داشته باشد:
1-عدم آگاهي: يا او را با فلسفة حجاب آشنا ساخته‌ايد؟ شايد به ارزش پوشش اسلامي پي نبرده است (ر.ك: ص 78)
2- سركشي و لجبازي: شايد او را به زور و با اهرم فشار به حجاب واداشته‌ايد و بدين سبب به موضع لج و مقاومت شديد رواني كشيده شده است.
3- انتقام‌جويي: چون فرزندتان مي‌داند كه بسيار علاقه داريد او نيز همچون شما با حجاب باشد و احتمال دارد به خواسته‌هاي منطقي او بي توجهي كرده باشيد، از اين طريق انتقام مي‌گيرد؛ بنابراين، بدون اينكه بفهمد انگيزة شما چيست، خواسته‌هاش را برآوريد.
4- عقده حقارت:‌ گاهي دليل بي توجهي دختر به پوشش اسلامي بدين جهت است كه شخصيت او گرامي داشته نشده است و از اين طريق مي خواهد كمبود شخصيت را جبران كند؛ پس شخصيت او را گرامي بداريد.
5- جبران شكست: اگر در زندگي خود شكستي داشته است، زمينه‌هاي جبران آن را فراهم آوريد. در مواردي، بي حجابي براي جبران شكست است.
6- اشباع: تذكر پي در پي دربارة‌ حجاب او را اشباع مي‌كند و از آن متنفر مي‌شود اصل اشباع روشي براي ازبين بردن بدرفتاري است؛ براي مثال، شخصي الكلي را وا مي‌داردن دائم شراب بنوشد تا به اشباع برسد و از شراب متنفر شود؛ وسواسي را وا مي‌دارند دائم خود را بشويد تا به اشباع برسد و از وسواس دست بردارد؛ كودكي را كه ناخن مي‌جويد، به زور به ناخون جويدن وا مي‌دارند تا اشباع شود و ناخن جويدن را كنار بگذارد.
7- محيط ناسالم: محيط ناسالم (نزدياكن يا همسالان بي حجاب) نيز در اين رفتار مؤثر است. به گونه‌اي غير مستقيم ارتباط او را با چنين نزديكان يا همسالاني قطع و ارتباطش را با همسالان با حجاب بيشتر كنيد
www.morsalat.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.