چهارشنبه، 31 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

حضرت محمدصلي الله عليه وآله چگونه رحلت كردند آيا ایشان را شهيد كردند يا رحلت كردند در بعضي از كتابها (ارتباط با خدا) نوشته اند براساس كتف گوسفند زهر آلود و در جاي ديگر نوشتند رحلت كردند؟


پاسخ :
قضاوت در خصوص اين كه پيامبر اسلام(ص) به مرگ طبيعي از دنيا رفته و يا به شهادت رسيده، مشكل است. از برخي متون استفاده مي شود كه پيامبر(ص) در جنگ خيبر مسموم شد و همان مسموميت زمينه مرگ پيامبر(س) را فراهم نمود. در خصوص مسموميت پيامبر(ص) آمده است: "گروهي، زن يكي از اشراف يهود را به نام "زينب" فريب دادند كه پيامبر را از طريق غذا مسموم سازد. نقشة وي از اين قرار بود كه آن زن،‌ كسي را خدمت يكي از ياران پيامبر(ص) فرستاد و از او پرسيد كه پيامبر اسلام كدام عضو گوسفند را بيشتر دوست مي دارد. او در پاسخ گفت: كتف گوسفند... زينب، گوسفندي را بريان كرد و آن را مسموم ساخت، و بيش از همه در ذراع آن سم داخل نمود و به عنوان هديه خدمت پيامبر فرستاد. پيامبر نخستين لقمه اي را كه به دهان گذاشت، احساس كرد مسموم است...".
ابن اسحاق گزارش مي دهد كه پيامبر(ص) در مرض وفات خود فرمود: "اثر همان خوراكي (گوشت گوسفند) اكنون رگ دلم قطع مي شود".
آيت الله سبحاني مي نويسد: "معروف اين است كه پيامبر در مرض وفات خود فرمود: اين بيماري از آثار غذاي مسمومي است كه آن زن يهودي خورانده است".
شايد به خاطر همين متون تاريخي و روايات بوده كه برخي احتمال داده اند كه پيامبر(ص) شهيد شده و رسول خدا علاوه بر افتخارات نبوّت داراي مقام شهادت نيز مي باشد.
از برخي متون ديگر استفاده مي شود كه مسموميت پيامبر(ص) در جنگ خيبر علت اساسي براي مرگ پيامبر(ص) نبوده است، از اين رو به طور قاطع نمي توان گفت حضرت شهيد شده است؛ زيرا مسموميت پيامبر(ص) در سال هفتم هجري بوده، ولي رحلت پيامبر(ص) در سال 11 هجري اتفاق افتاده و اين فاصله زماني حكايت از آن دارد كه مسموميت عامل اصلي رحلت پيامبر(ص) نبوده است. اگر مسموميت علت اصلي رحلت پيامبر بود، بايد پيامبر(ص) بعد از مسموميت از دنيا مي رفت. از سوي ديگر آن گاه مي توان چيزي را به ساحت مقدس پيامبر(ص) نسبت داد كه شبهه و ابهام نداشته باشد، از اين رو نمي توان گفت كه پيامبر شهيد شده است، زيرا كه در استناد مرگ پيامبر(ص) به مسموميت قطعي نيست.
از آنچه گذشت مي توان نتيجه گرفت كه به طور قاطع نمي توان گفت پيامبر شهيد شده است. نيز نمي توان گفت به مرگ طبيعي از دنيا رفته است، و اين قسمت از تاريخ زندگاني پيامبر(ص) ابهام دارد.
www.morsalat.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.