يکشنبه، 11 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

باید چه ویژگی‌هایی داشته باشیم تا جزو منتظران ظهور امام زمان و ياران ایشان قرار بگیریم؟


پاسخ :
كسانی كه منتظر واقعی ظهور حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف هستند، می‌توانند از مصادیق آشكار یاران حضرت باشند. انتظار در عصر غیبت مفهومی گسترده دارد و در كلام پیامبر گرامی اسلام صلّی الله علیه و آله آمده است.(1)
با یک مثال عامیانه بحث مورد نظر روشن‌تر می‌شود. عموم انسان‌ها محتاج روابط اجتماعی هستند و در طول زندگانی خویش علاوه بر داشتن ارتباط جمعی، با برخی افراد جامعه رابطه نزدیک و صمیمی دارند كه به عنوان دوست مطرح می‌شوند. معنی دوستی، در احترام متقابل و رفت و آمدهای صمیمی خلاصه می‌شود.
اگر دوستی بخواهد به دوستش سر بزند، میزبان برای احترام گذاردن به او تمام وسایل رفاه و راحتی را فراهم كرده و به انتظار آمدن دوستش لحظه شماری می‌كند. این انتظار مورد تحسین است و هیچ کسی نمی‌گوید انتظار تو برای چه است و یا چه نفعی از این انتظار می‌بری؟! این مسئله دقیقاً برای امت اسلامی و افرادی كه می خواهند از یاران حضرت باشند، مورد استفاده واقع می‌شود. پس كسی كه می خواهد دوست و یار حضرت مهدی علیه السلام شود، خانه دل را آب و جارو كرده و بعد از تهیه مقدمات، به انتظار قدوم یارش می‌نشیند و این جا است كه باید منتظر بماند و اگر قائم آل محمد به هر دلیل در زمان حضورش در دنیا ظاهر نشد، این امر بزرگ برای او باقیات صالحاتی خواهد شد كه در آن دنیا به حساب او خواهند نوشت. و این شخص در جایگاه ابدی از الطاف كریمانه حضرت ولی عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف بهره‌مند خواهد شد.
در انتظار، باوری است. بارور به عمل كه در زندگی انسان منتظر در قالب كرداری خاص تجسّم می‌یابد. دست روی دست گذاردن و بی هیچ كُنشی خود را منتظر دانستن، تفسیری وارونه و منافقانه از انتظار است. شخص منتظر خودساخته‌ای است آماده پیوستن و در آمدن در صف نهضت و قیامی كه نهمین سلاله امام حسین علیه السلام آن را رهبری می‌كند. انتظار، مكتب آمادگی است. آمادگی همیشگی، جوهر اصلی انتظار است و وظیفه قطعی منتظران. انتظار قیام و ظهور مهدی علیه السلام را داشتن، آمادگی پیشین می‌خواهد، از جمله: پیراستن و پاک زیستن، صداقت در عقیده و عمل داشتن، دارا بودن توان روحی برای جهاد و... .(2)
پس شخصی كه می‌خواهد یار امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف باشد، هر چند زمان حضور حضرت را درک نكند، می‌بایست تقوای الهی را پیش گرفته و از حرام اجتناب كند و واجبات خدا را انجام دهد. چنین انسانی جستجو كننده منجی عالم بشریت خواهد بود، زیرا رسیدن به نیازهایش را فقط در ظهور قائم آل محمد صلّی الله علیه و آله می‌بیند.

پی‌نوشت‌ها:
1. بحارالانوار، ج 52، ص 128.
2. مجله حوزه، ویژه نامه امام زمان علیه السلام، شماره 70 - 71، ص 334.

منبع: موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر علیه السلام


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.