دوشنبه، 12 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

چگونه می‌توان توفیق مشاهده سیمای امام زمان (عج) را به دست آورد؟


پاسخ :
امام زمان (عج) بنا به مصلحتی كه خدا می‌داند، از ديدگان منتظران و مشتاقانش پنهان گشته و تقدير چنين است كه تا وقت ظهور، ديده‌ای او را نبيند مگر آن كه رازداری كند يعنی از فيض ديدار خبر نمی‌دهد وگرنه به گفته حضرت و نيز احاديث مشهور، مدعي ديدار، تكذيب خواهد شد.(1)
نظريات علما و فقها بنا به تفاسير و تحليل‌هايی كه از توقيعات شريف دارند، درباره مشاهده سيمای نورانی حضرت مهدی (عج) متفاوت است. بعضی مشاهده حضوري همراه با شناخت را ممكن نمی‌دانند، ولي عده‌ای ديگر بر اين عقيده‌اند كه در موارد خاصی حضرت در مقابل ديدگان بعضي از خواص ظاهر می‌شوند و چنين ديداری مكتوم و مخفی می‌ماند.
شيعيان اكنون در موقعيتی هستند كه جمال آفتاب‌گون حضرت مهدی (عج) را مشاهده نمی‌كنند. آن نور چون خورشيد در روز ابری در حجاب مستور است اما از گرما و نور آن، استفاده لازم را می‌برند. هر كس فراخور حال خود از قلب خويش می‌تواند معبری باز كند و هر چه بيشتر در كسب تقوای الهی كوشش كند و يک قدم به ساحت مقدس آن امام بزرگوار نزديک‌تر شود. به يقين آن چه ديده دل بيند، اشتياق و لذتش با ديدن به چشم ظاهر غير قابل قياس می‌باشد.
مهم‌ترين وظيفه انسان‌ها در عصر غيبت، شناخت امام زمان (عج) و در انتظار فرج حضرت است. اين برترين و بافضيلت‌ترين عمل در عصر غيبت است.
پيامبر اکرم (ص) فرمود: «بايد به دنبال اين كه چگونه می‌توان جمال نورانی امام زمان (عج) را مشاهده كرد نباشيم، بلكه بايد ببينم وظيفه ما در عصر غيبت چيست و چگونه می‌توان يار حضرت بود.»(2)
بر فرض امكان دبدار امام زمان (عج)، این ديدار، به داشتن شرايطی مقيد می‌شود كه مهم‌ترين آن انجام واجبات و ترک محرمات و رسيدن به مقامي از خلوص است كه بتوان به حريم آن امام همام راه يافت.

پی‌نوشت‌ها:
1. آخرين توقيع شريف حضرت مهدی (عج)، خطاب به آخرين نماينده خاص خود برگرفته از مجله حوزه ويژه امام زمان (عج)، شماره 71- 7 ص 76
2. بحارالانوار، ج 52، ص 128


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.