چهارشنبه، 21 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

من دوستي دارم كه با او بسيار نزديك هستم و او را هم دوست دارم به طوري كه نمي توانم از او جدا باشم ولي ما نسبت به هم يك احساس حسادت داريم براي اينكه اين احساس را از ميان برداريم بايد چه كار كنم؟


پاسخ :
آسايش دو گيتي تفسير اين دو حرف است
با دوستان مروت با دشمنان مدارا
اين اصل را بايستي همواره مد نظر داشت كه هيچ دو انساني نيست كه از هر نظر با يكديگر برابر باشند و هيچ تفاوت سليقه و رفتاري در بين آنان نباشد. خردمندترين انسان ها كساني هستند كه با همه زندگي مي كنند و در روابط دوستانه خود مدارا و مروت دارند و البته سعي در اصلاح رفتار ديگران مي كنند. اين سعي بايد از طريق مناسب , زبان نرم و ارشاد به حقيقت باشد. در مورد نحوه تذكر به دوست بهترين راه روش غيرمستقيم است. مانند دادن كتاب درباره حسادت و در مواردي نيز تذكر دوستانه بسيار مفيد است.
اگر حسادت دوستتان به شما موجب تحرك بيشتر او در درس خواندن و يا كارهاي خوب ديگر مي شود, ايرادي ندارد. بگذاريد حسادت بورزد و پيشرفت كند و اگر در امور ديگري است كه از دست شما خارج است (مثلا" حسادت به خانواده و يا شكل و اندام و...) در اين صورت بدانيد كه او از اين كار جز غم و غصه سودي نخواهد برد و تنها با زجر كشيدن , خود را گرفتار بيماري هاي روحي و جسمي خواهد نمود. اگر بتوانيد او را نصيحت كنيد بسيار به جا است ; ولي شما خود را نگران نكنيد و به راه خود ادامه دهيد و براي مصون ماندن از شر حسادت ها به خدا پناه ببريد.
خواندن معوذتين يعني سوره ناس و فلق براي دفع چشم زخم ناشي از حسادت مفيد و مؤثر است و در روايت آمده است كه پيامبر(ص) دو فرزندش امام حسن و امام حسين(ع) را با خواندن اين دو سوره در پناه خداوند در مي آوردند و از چشم زخم و بدخواهان حفظ مي كردند.
مهمترين نكته در اينجا اين است كه اگر خصوصيت و امتيازي در انسان وجود دارد كه باعث جلب توجه فراوان و برانگيختن حساسيت ديگران و ايجاد حسادت در آنها مي گردد، نبايد اين ويژگي و امتياز را زياد در معرض ديد و تماشاي ديگران قرار داد بلكه بايد تا امكان دارد آن را از نظرها پنهان و پوشيده داشت. اين كار هم كمك به خودتان است چون باعث مي شود توجه ديگران زياد به شما جلب نگردد و مورد حسادت قرار نگيريد و از گزند آزار واذيت بدخواهان و حسودان درامان بمانيد و هم كمكي به حسودان است كه كمتر تحريك مي شوند و اين خصلت زشت كمتر در آنها بروز و ظهور مي يابد.
خويشتن آراي مشو چون بهار
تا نكند در تو طمع روزگار
در ضمن تجربه نشان داده است كه فاصله گرفتن و قطع رابطه با كسي كه حسادت مي ورزند باعث تشديد حسادت و شعله ور شدن آتش آن مي گردد و برعكس ارتباط دوستانه داشتن و برخورد مناسب و خوب با آنها باعث سرد شدن آتش حسادت و كمرنگ شدن آن مي گردد و در مواردي باعث مي گردد فرد حسود از بروز حسادتش شرمنده و منفعل گردد و خود را به اين خاطر سرزنش نمايد.
www.dte.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.