سه‌شنبه، 31 مرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

اگر وسوسه شیطان در حضرت آدم علیه السلام که پیامبر و معصوم بود موثر افتاد، چه انتظاری از فرزندان آدم است که در مقابل این وسوسه ها بتوانند مقاومت کنند و اگر وسوسه شدند چرا باید توبیخ شوند؟


پاسخ :
باید توجه داشته باشیم که وجود شیطان وسوسه گر، از ضروریات موجود مختار مثل انسان می باشد. چرا که در سایه اختیار، مورد امتحان قرار می گیرد و با امتحان یا به کمال می رسد و یا سقوط می کند. با توجه به این مسئله، همه پیامبران از جمله حضرت آدم (ع) و انسان های معمولی همگی در معرض وسوسه شیطانند و در برابر نافرمانی امر الهی مجازات می شوند، اما تفاوتی که وجود دارد این است که هر چه درجه فرد بالاتر باشد، مجازات و عقاب او سنگین تر می شود و انسان های معمولی نسبت به افرادی که درجه بالاتری دارند عذاب کمتری را متحمل می شوند، در این باره خداوند در قرآن در سوره الحاقه می فرماید:
وَ لَوْ تَقَوَّلَ عَلَیْنا بَعْضَ الْأَقاویلِ * لَأَخَذْنا مِنْهُ بِالْیَمینِ * ثُمَّ لَقَطَعْنا مِنْهُ الْوَتینَ * فَما مِنْکُمْ مِنْ أَحَدٍ عَنْهُ حاجِزینَ * وَ إِنَّهُ لَتَذْکِرَةٌ لِلْمُتَّقینَ *؛ اگر او (پیامبر اکرم (ص)) سخنی دروغ بر ما می بست، ما او را با قدرت می گرفتیم، سپس رگ قلبش را قطع می‏کردیم، و هیچ کس از شما نمی توانست از (مجازات) او مانع شود! و آن مسلّماً تذکری برای پرهیزگاران است.[1]
و یا در سوره احزاب دارد که:
یا نِساءَ النَّبِیِّ مَنْ یَأْتِ مِنْکُنَّ بِفاحِشَةٍ مُبَیِّنَةٍ یُضاعَفْ لَهَا الْعَذابُ ضِعْفَیْنِ وَ کانَ ذلِکَ عَلَی اللَّهِ یَسیراً * وَ مَنْ َقْنُتْ مِنْکُنَّ لِلَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تَعْمَلْ صالِحاً نُؤْتِها أَجْرَها مَرَّتَیْنِ وَ أَعْتَدْنا لَها رِزْقاً کَریماً * یا نِساءَ النَّبِیِّ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذی فی‏ قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً *؛ ای همسران پیامبر! هر کدام از شما گناه آشکار و فاحشی مرتکب شود، عذاب او دوچندان خواهد بود و این برای خدا آسان است. و هر کس از شما برای خدا و پیامبرش خضوع کند و عمل صالح انجام دهد، پاداش او را دو چندان خواهیم ساخت، و روزی پرارزشی برای او آماده کرده‏ایم. ای همسران پیامبر! شما همچون یکی از آنان معمولی نیستید اگر تقوا پیشه کنید پس به گونه‏ای هوس‏انگیز سخن نگویید که بیماردلان در شما طمع کنند، و سخن شایسته بگویید! [2]
در پایان توجه به چند نکته ضروری است اول این که عمل حضرت آدم (ع) گناه نبود بلکه ترک اولی بود. دوم این که گرچه ‏ حضرت آدم (ع)‏ پیامبر و معصوم بود اما قدرت اختیار از او سلب نشده بود، سوم اینکه‏ حضرت آدم (ع) برای جبران همین ترک اولی سالهای سال، گریه و توسل نمود و توبه کرد و از پیشگاه الهی طلب بخشش نمود و به عبارتی آن را جبران کرد.‏
پی نوشتها:
[1]. الحاقه، 48 - 44.
[2]. احزاب، 32 - 30.
www.hawzah.net


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.