سه‌شنبه، 11 مهر 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

علت یبوست حین رژیم لاغری چیست؟ آیا مکمل خاصی برای درمان یبوست وجود دارد؟


پاسخ :
پاسخ از دکتر ضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه و رژیم غذایی
اگر یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی رژیم غذایی را تنظیم و فرد دقیقا بر مبنای آن عمل کند، هیچ‌گاه دچار یبوست ناشی از رژیم نخواهد شد. علت یبوست این است که افراد از حجم مواد غذایی خود کم می‌کنند. با این کار تحریکاتی که مواد زائد روی روده‌ها انجام می‌دهند و باعث ایجاد حرکات دودی می‌شوند، کم و مدت توقف مواد زائد در روده بزرگ طولانی می‌شود. این توقف طولانی باعث جذب بیش از حد آب مواد زائد و افزایش تراکم آنها می‌شود. جذب بیش از حد آب، باعث خشکی و چسبندگی مدفوع خواهد شد و دفع آن را دردناک می‌کند. گاهی حتی فرد در اثر فشار و زورزدن و سفت شدن مدفوع دچار همورویید یا بواسیر می‌شود. این افراد می‌توانند توصیه‌های زیر را که به پیشگیری از یبوست کمک می‌کند، رعایت کنند.
آب زیاد بنوشید به خصوص شب‌ها قبل از خواب و صبح‌ها ناشتا به تدریج سبوس گندم را در رژیم خود بگنجانید؛ به این شکل که در یک وعده یک قاشق مرباخوری از سبوس را خیس و آن را به شیر، آبمیوه یا به غذایتان اضافه کنید. دقت کنید با شروع استفاده از سبوس گندم باید آب زیادی بنوشید. اصولا هر فیبری که برای منظور خاصی در رژیم گنجانده می‌شود، باید همراه با نوشیدن آب فراوان باشد. ننوشیدن آب می‌تواند همین فیبرها را که به مصرف‌کننده کمک فراوانی می‌کنند، دچار تراکم و یبوست را تشدید کند.
از میوه‌های فصل استفاده کنید. مثلا شب‌ها قبل از خواب و صبح‌ها ناشتا، یک پرتقال بخورید.
می‌توانید در 3 وعده به آبی که می‌نوشید یک قاشق غذاخوری خاکشیر اضافه کنید و آن را بنوشید. خاکشیر نه هضم می‌شود نه جذب ولی دانه‌های آن باعث ایجاد تحریکاتی در مخاط روده می‌شود و حرکات دودی آن را افزایش می‌دهد.
حتی اگر احساس دفع نداشته باشید، باید در یک ساعت مناسب و معین که فرصت دارید، چند دقیقه‌ای روی توالت فرنگی بنشینید. و اجازه بدهید حرکات دودی روده ‌افزایش یابد.
هرگز از مسهل‌های دست‌ساز یا بیزاکودیل و داروهای دیگر استفاده نکنید. گرچه این مواد در رفع یبوست تاثیرگذار هستند ولی روده‌ها به آن عادت می‌کنند و مجبور می‌شوید مدام دوز آنها را افزایش بدهید. این کار باعث می‌شود پتاسیم زیادی از بدن دفع شود و کاهش پتاسیم، حرکات دودی روده را به شدت کاهش می‌دهد.
Salamatiran.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.