پنجشنبه، 20 مهر 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

مواد لازم و طرز تهیه کروکت برنج را توضیح دهید.


پاسخ :
مواد لازم برای 4 – 6 نفر :
برنج ---------------------------- 4 پیمانه
گوشت چرخ کرده --------------- 2۵0 گرم
تخم مرغ ------------------------ 4 عدد
زرشک خیس خورده ------------ نصف استکان
جعفری ساطوری شده --------- نصف استکان
رب گوجه فرنگی ---------------- 1 قاشق غذا خوری
پیاز ----------------------------- 1 عدد
آرد سوخاری -------------------- به مقدار لازم
نمک ، فلفل سیاه ، کاری ------- به مقدار لازم
زرد چوبه ------------------------ به مقدار لازم
روغن برای سرخ کردن ---------- به مقدار لازم

طرز تهیه :
برنج را از یک ساعت قبل با کمی آب و نمک خیس کنید و به صورت کته ( بدون ماست و زعفران) بپزید .
در مدت زمان پخت برنج ، پیاز را خلال ریز خرد کنید و در یک تابه با مقداری روغن و کمی زرد چوبه تفت دهید تا سبک شود ، گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و تفت دهید تا زمانی که آب گوشت کشیده شود و رنگ آن تغییر کند . بعد یک قاشق رب گوجه را به مواد بیفزائید و تفت دهید .
یک عدد از تخم مرغ ها را آب پز کنید تا کاملا سفت شود و بعد آن را نگینی خرد کنید و همراه جعفری ساطوری شده و زرشک به مواد بالا اضافه کنید . مواد را کاملا مخلوط کنید و در آخر نمک و فلفل و پودر کاری را اضافه کنید و یک استکان آب داخل مواد بریزید و کمی زمان دهید تا مواد بپزند و مزه دار شوند .
زیر تابه را خاموش کنید و کنار بگذارید تا سرد شود .
برنج پخته را در یک دیس بکشید و صبر کنید تا کمی سرد شود .
بعد از سرد شدن برنج ، برنج را دو بار چرخ کنید تا کاملا یکدست شود ، بعد کمی فلفل سیاه به آن اضافه کنید و 2 عدد از تخم مرغ ها را داخل آن بشکنید و برنج را ورز دهید .
هرچه بیشتر برنج را ورز دهید بافت آن منسجم تر خواهد شد . حدود 10 دقیقه برای ورز دادن برنج کافی است .
به اندازه یک نارنگی از خمیر برنج بردارید ، آنرا صاف کنید و یک قاشق از مواد گوشتی وسط آن بگذارید و کروکت را به شکل مورد نظر ببندید . این کار را تکرار کنید تا مواد تمام شوند .
مقداری آرد سوخاری را در یک دیس لبه دار بریزید و در یک ظرف لبه دار دیگر یک عدد تخم مرغ باقیمانده را بشکنید با چنگال هم بزنید تا کاملا یکدست شود .
کروکت پیچیده شده را ابتدا در آرد سوخاری بغلتانید ، بعد داخل تخم مرغ بزنید ( طوری که تمام سطح کروکت آغشته به تخم مرغ شود ) و بعد دوباره داخل آرد سوخاری بغلتانید .
داخل یک تابه نسبتا گود ، اندازه ای روغن سرخ کردنی بریزید تا سطح کروکت کاملا داخل روغن باشد . حرارت زیر تابه را کمی زیاد کنید تا روغن داغ شود و بعد کروکت ها را داخل روغن با حرارت نسبتا ملایم (نه خیلی کم و نه خیلی زیاد ) سرخ کنید . بعد روی دستمال کاغذی ضخیم یا حوله آشپزخانه بچینید تا روغن اضافه آن گرفته شود و بعد در ظرف مورد نظر سرو کنید .

نکته :
میتوانید برای مزه دار شدن آرد سوخاری ، اگر ذائقه شما به سمت غذاهای تند متمایل است ، مقداری فلفل قرمز به آرد سوخاری اضافه کنید .
برای عطر و طعم بهتر مواد ، میتوانید از مقداری سبزی معطر نیز همراه جعفری ، داخل مواد استفاده کنید.
برای اینکه مایه برنج به دست شما نچسبد ، قبل از اینکه از مایه بردارید ، دستتان را با روغن مایع چرب کنید .
دقت کنید که پودر کاری یا ادویه به مقدار زیاد الزاما موجب طعم بهتر غذا نخواهد شد و گاهی استفاده بیش از اندازه ، موجب تلخ شدن مزه غذا میشود ، برای این مقدار مواد ( به طور معمول ) نصف قاشق چایخوری پودر کاری ، کافی است .
توجه داشته باشید ضخامت خمیر برنج به اندازه ای باشد که هنگام میل کردن غذا ، دچار مشکل نشوید . ضخامت خمیر فقط باید به اندازه پوشاندن دور مواد باشد ( حدود 2 میلیمتر دور مواد را بپوشاند )
هنگام سرخ کردن کروکت ها توجه داشته باشید که حرارت به اندازه ای باشد که آرد سوخاری نسوزد تا مجبور به عوض کردن روغن نشوید و همچنان حرارت آنقدر هم ملایم نباشد تا کروکت ها اصطلاحا وا بروند .
www.ch3.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.