دوشنبه، 4 دی 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آیا زیارت ناحیه مقدسه معتبر است؟ و آیا فقط باید در حرم امام خوانده شود یا در همه جا می توان خواند؟


پاسخ :
یکی از اعمال مستحب، زیارت حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) است. امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «کسی که به زیارت قبر امام حسین (علیه السلام) برود در حالی که عارف به حق آن حضرت باشد، خداوند گناهان گذشته و آینده او را می بخشد».[1]
با توجه به بررسی های زیاد در منابع روایی و زیارتی، سند قاطعی برای این زیارت یافت نشده، و بعضی ها آن را مرسله می نامند. ولی با توجه به این که خیلی از بزرگان آن را نقل کرده اند، به عنوان مثال عالم بزرگوار مرحوم محمد بن المشهدی متوفی سال 610 در کتاب مزار کبیر ص 496 نقل کرده است. زیارت دیگری در روز عاشورا از ناحیه مقدسه به سوی یکی از نواب صادر شده است، سپس این زیارت را به عنوان زیارت نهم نقل کرده[2] و مرحوم مجلسی هم در بحارالانوار بعد از ذکر زیارت ناحیه می فرماید: روشن است که این زیارت هم از علماء نقل شده و هم توسط راویان روایت شده.[3] پس می شود به آن اعتماد داشت.
از گفتار علما و ناقلین این زیارت چنین فهمیده می شود که این زیارت مخصوص روز عاشورا نیست؛ چنان که مرحوم مجلسی بعد از نقل آن فرمودند: محتمل است که این زیارت مخصوص روز عاشورا نباشد بلکه می توان آن را در همه اوقات خواند[4]، و در صحیفه مهدیه بعد از نقل کلام مرحوم مجلسی چنین آورده که مرحوم آیت الله سیداحمد مستنبط نوشته است: روایت زیارت ناحیه مقدسه دلالت ندارد که این زیارت مخصوص به روز عاشورا باشد.[5] و در تمام اوقات می توان خواند. و هر اندازه مقدور باشد می توان اکتفا کرد. و نماز آن را بعد از دعا خواند و بهتر است فاصله زیادی بین دعا و نماز اتفاق نیفتد.
پاورقی ها:
[1] . ثقة الاسلام کلینی، الکافی، ج 4، ص 582، حدیث 10، ناشر: دارالکتب الاسلامیه تهران، سال 1365 هجری شمسی.
[2] . مزار کبیر، ص 496، ناشر: جامعه مدرسین، چاپ اول، سال 1419.
[3] . بحارالانوار، ج 98، ص 317 و 328، زیارت هشتم ناشر: مؤسسه الوفاء بیروت، لبنان، چاپ دوم، سال 1403.
[4] . بحارالانوار، ج 98، ص 328، زیارت هشتم ناشر: مؤسسه الوفاء بیروت، لبنان، چاپ دوم، سال 1403.
[5] . سیدمرتضی مجتهدی، صحیفه مهدیه ص 468، ناشر: نشر الماس، چاپ ششم تیرماه 1384 (سوم ناشر) نقل از کتاب الزیاره و البشاره ج 2، ص 488.
منبع: اندیشه قم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.