پرسش :
در رابطه با عرفانهای نوظهور توضیحاتی بفرمایید .
پاسخ :
عنوانی که روی عموم عرفانهای کاذب،بدلی یا معنویان نوین گذاشته میشود، جنبشهای نوپدید دینی است. به واکنشی که در اجتماع اتفاق میافتد یا حرکت گروهی خاص را جنبش میگویند به همین دلیل نام این عرفانها را جنبش گذاشتهایم. البته این جنبش به معنای جنبش سیاسی نیست بلکه حوزهی اجتماعی است. تمامی اعضای این گروهها ادعای تاثیرگذاری،ایجاد فرقه و عضوگیری ندارند بلکه بسیاری از آنها تاثیر گذاری بر خود دارند به همین دلیل تعریف اجتماعی جنبش مد نظر است. این عرفان ها نوپدید هم هستند چرا که این فرقهها بعد از جنگ جهانی اول و دوم یعنی از سال 1800 به بعد تاسیس شدند که اوج آن هم در دهه 1960 و 1970 بود. تعداد فرقهها در سال 1960 حدود 45، در سال 1970 به تعداد 78 ، در سال 1990به تعداد 250 ، در سال 2003 به تعداد 2600 و آمار سالهای اخیر بیش از ده هزار جنبش نوپدید دینی در دنیا شناسایی شده است. معنویت هم به این نوپدیدها اطلاق میشود به این دلیل که ادعای میکنند میتوانند مخاطبین خود را به نهایت سعادت و تعالی برسانند. دو وجه مشترک اکثر این فرق این است که یکی دارای یک رهبر هستند که هادی و نقش اساسی گروه را دارد و دیگری سکولار و اومانیسم بودن آنهاست.
عنوانی که روی عموم عرفانهای کاذب،بدلی یا معنویان نوین گذاشته میشود، جنبشهای نوپدید دینی است. به واکنشی که در اجتماع اتفاق میافتد یا حرکت گروهی خاص را جنبش میگویند به همین دلیل نام این عرفانها را جنبش گذاشتهایم. البته این جنبش به معنای جنبش سیاسی نیست بلکه حوزهی اجتماعی است. تمامی اعضای این گروهها ادعای تاثیرگذاری،ایجاد فرقه و عضوگیری ندارند بلکه بسیاری از آنها تاثیر گذاری بر خود دارند به همین دلیل تعریف اجتماعی جنبش مد نظر است. این عرفان ها نوپدید هم هستند چرا که این فرقهها بعد از جنگ جهانی اول و دوم یعنی از سال 1800 به بعد تاسیس شدند که اوج آن هم در دهه 1960 و 1970 بود. تعداد فرقهها در سال 1960 حدود 45، در سال 1970 به تعداد 78 ، در سال 1990به تعداد 250 ، در سال 2003 به تعداد 2600 و آمار سالهای اخیر بیش از ده هزار جنبش نوپدید دینی در دنیا شناسایی شده است. معنویت هم به این نوپدیدها اطلاق میشود به این دلیل که ادعای میکنند میتوانند مخاطبین خود را به نهایت سعادت و تعالی برسانند. دو وجه مشترک اکثر این فرق این است که یکی دارای یک رهبر هستند که هادی و نقش اساسی گروه را دارد و دیگری سکولار و اومانیسم بودن آنهاست.