پرسش :
چرا مداوم گفته شده اگر فلان کار را کنید ثواب دارد چرا هیچ وقت دلیل علمی عمل گفته نمی شود؟
پاسخ :
احکام یک علت و یک حکمت دارد. تا جایی که بتوان علت را کشف کرد کار انسان است ولی باید این را هم دانست که در کنار همهی فلسفههای احکام، حکمتی هم نهفته شده که برای رسیدن به آن حکمت یک جای خالی توسط خدا قرار داده شده و آن هم این است خدا قصد دارد به بندگان بگوید شما هنوز بسیار در این جهان کوچک هستید. علت اینکه انسان بسیاری از احکام را نمیداند به خاطر عدم رسیدن به بلوغ فکری لازمه است . او که ما را آفریده از ما بیشتر به ما آشناست. بنابراین حکمت بسیاری از مسائل برای بشر نامعلوم ولی علت آن با رشد علم روشن شده است. دین برای ایجاد زندگی بهتر و مترقی آمده لذا بسیاری از اعمالی که اثر مثبت دارد به منزلهی ثواب تلقی میشود و بسیاری از اعمالی، برنامهها و افکاری که در زندگی انسان اثر منفی و مخرب دارد،گناه تلقی شده است.
احکام یک علت و یک حکمت دارد. تا جایی که بتوان علت را کشف کرد کار انسان است ولی باید این را هم دانست که در کنار همهی فلسفههای احکام، حکمتی هم نهفته شده که برای رسیدن به آن حکمت یک جای خالی توسط خدا قرار داده شده و آن هم این است خدا قصد دارد به بندگان بگوید شما هنوز بسیار در این جهان کوچک هستید. علت اینکه انسان بسیاری از احکام را نمیداند به خاطر عدم رسیدن به بلوغ فکری لازمه است . او که ما را آفریده از ما بیشتر به ما آشناست. بنابراین حکمت بسیاری از مسائل برای بشر نامعلوم ولی علت آن با رشد علم روشن شده است. دین برای ایجاد زندگی بهتر و مترقی آمده لذا بسیاری از اعمالی که اثر مثبت دارد به منزلهی ثواب تلقی میشود و بسیاری از اعمالی، برنامهها و افکاری که در زندگی انسان اثر منفی و مخرب دارد،گناه تلقی شده است.