يکشنبه، 29 ارديبهشت 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

دخترانی که چادری هستند با دخترانی که پوشش دیگری جز چادر دارند، آیا از دید شماتفاوت دارند؟


پاسخ :
در هر جامعه نوع وکیفیت لباس زنان و مردان، علاوه بر آن که پیرو اوضاع اقتصادی و اجتماعی و اقلیمی جامعه است، تابع جهان‌بینی و ارزش‌های حاکم بر فرهنگ آن می‌باشد. لباس هر انسان پرچم کشور وجود او است. پرچمی که او بر سر در خان? وجودخود نصب کرده است و با آن اعلام می کند که از کدام "فرهنگ" پیروی می کند.
هم چنان که هر ملتی با وفاداری و احترام به پرچم خود، اعتقاد خویش را بر هویت ملّی و سیاسی خود ابراز می‌کند. هر انسان نیز تا وقتی که به یک سلسله "ارزش ها و بینش‌ها" معتقد و دلبسته باشد، لباس متناسب با آن ارزش‌ها و بینش‌ها را از تن به در نخواهند کرد.(1)
حد پوشش واجب در اسلام
پوششی که اسلام برای زنان تعیین و واجب کرده، این است که زن در تماس وارتباط خود با مردان، بدن خود را بپوشاند و به جلوه‌گری و خودنمایی نپردازد و غیر از گردی صورت و دست‌ها تا مچ، بقی? بدن باید از دید نامحرم پوشیده باشد. قرآن کریم می‌فرماید: "به زنان با ایمان بگو چشم‌های خود را از - نگاه هوس آلود - فروگیرند و دامان خویش را حفظ کنند و زینت (و زیور و زیبایی‌های )خود را آشکار ننمایند. و اطراف روسری‌های خود را بر سین? خود افکنند، به گونه‌ای که گردن و سینه با آن پوشانده شود".(2)
در سور? احزاب می‌فرماید: "ای پیامبر، به همسران و دخترانت و به زنان مؤمن بگو که "جلباب‌‌های" خویش را به خود نزدیک سازند".(3)
این کار باعث می‌شود که به عنوان زنان نجیب و پاکدامن شناخته شوند و بیماردلان از این که به آن‌ها طمع ببندند، چشم پوشند.
بنابر این، اگر چه با چارقدی که امروز برخی از مسلمانان به خصوص مردم مالزی و اندونزی می‌پوشند و یا با مانتو و روسری و نظایر آن، پوشش زن تحقق می‌یابد، ولی کسی که چادر را به عنوان پوشش انتخاب کرده، حجاب برتر را برگزید و بین خوب و خوب‌تر، دومی را انتخاب نموده است.
بنابراین دختران و زنانی که همچون مروارید در صدف چادر قرار گرفته‌اند، از یک سو حجاب برتر و بهترین نوع حجاب را (که نشان دهنده هویت ملی و دینی آنان است) برگزیده‌اند؛ از دیگر سو، چادر خویش را به لباس زرم و جهاد در مبارزه با استکبار و دشمنان اسلام مبدل ساخته‌اند. روشن است چنین زنانی برتر از بانوانی‌اند که صرفاً با پوشش ساده رفع تکلیف می‌کنند.
زنانی که حجاب برتر را انتخاب کرده‌اند، در برابر هوس‌بازی مردانِ ناپاک، خود را بهتر حفظ می‌کنند و مصونیت بیش‌تری را احساس می‌نمایند، بر این اساس باید برای پوشش کامل یعنی حجاب امتیاز قائل باشیم و این گزینه در تصمیم‌گیری‌ها و ارزش‌گذاری‌‌ها باید مورد لحاظ قرار گیرد.
زن اگر حجاب برتر داشته باشد، حس اعتماد و اطمینان مرد بیشتر حفظ می‌شود و خاطر مردان خانواده از محفوظ ماندن آنان آسوده‌تر است، نیز فضای صمیمی‌تر با حسن اعتماد بیشتر دو کانون خانواده ایجاد می‌کند.
از طرف دیگر حجاب‌ برتر را صرفاً نباید به انگیزه‌ها و خواسته‌های زنان بدانیم. چه بسا زنان بسیاری‌اند که بدون چادرند، اما شرایط حجاب را به خوبی نگاه می‌دارند، اما کسانی این مسئله را متوجه نمی‌شوند و شاید با آن‌ها مانند زنان بی‌بند و بار برخورد نمایند و از این جهت مورد آزار هوس‌بازان قرار گیرند، به همین خاطر در آیه مذکور اشاره شده که با حفظ حجاب، زن به پاکی و پاکدامنی شناخته می‌شود و مورد آزار قرار نمی‌گیرد.
بنابر این، اگر چه بدون چادر نیز شخص می‌تواند با حجاب بوده و حجاب خود را حفظ کند، اما چادری بودن امتیازاتی دارد که غیر آن ندارد.
در ضمن مقصود از چادری بودن کسی است که چادر را به عنوان حجاب بهتر انتخاب کرده باشد، نه آنکه بر اثر اوضاع محیط و خانواده و .... به اجبار به آن تن داده باشد اما زیر چادر وضع نامطلوب داشته یا از نظر قلبی آن اعتقاد نداشته باشد.
پی نوشت:
1 - حداد عادل، فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگ با تلخیص.
2 - نور (24)، آیه 31.
3 - احزاب (33)، آیه 60.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.