پرسش :
آیت الله بهاءالدینی (رحمت الله علیه) فرموده بودند: «دستگاه امام حسین (علیه السلام) فوق فقه است ». لطفا بفرمایید که این کلام ایشان به چه معناست؟
پاسخ :
آنچه در ماجرای قیام امام حسین علیه السلام اتفاق افتاده است برای فقهی که در دست مجتهدان امروزی است قابل توجیه و ارایه سند و مدرک فقهی و تطبیق بر قواعد شناخته شده آن نیست . در تحقیقی بیش از هفتاد مساله فقهی از قیام کربلا جمع آوری شده است که با فقه موجود در رساله های امروز سازگار نیست و این نه بدان معناست که دستگاه امام حسین علیه السلام فوق فقه است چرا که فقه به معنای شریعت است و آن حضرت بیرون از شریعت خداوند کاری را انجام نمی دهند بلکه به معنای نارسایی فقه امروز و تلاش مجتهدان در فهم فقه واقی و گم شدن آن در مسیر زمان و به انحراف رفتن به دست فقیهان ظاهرگراست و در فقه باید برای کشف احکام درست و احکام مستند به خداوند و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام کوشید. حادثه کربلا بارزترین نمونه برای اثبات پیرایه و دروغین بودن برخی از احکام است که ظاهرگرایان بر آن اصرار دارند.
منبع: پایگاه حضرت آیت الله العظمی نکونام (دامت برکاته).
آنچه در ماجرای قیام امام حسین علیه السلام اتفاق افتاده است برای فقهی که در دست مجتهدان امروزی است قابل توجیه و ارایه سند و مدرک فقهی و تطبیق بر قواعد شناخته شده آن نیست . در تحقیقی بیش از هفتاد مساله فقهی از قیام کربلا جمع آوری شده است که با فقه موجود در رساله های امروز سازگار نیست و این نه بدان معناست که دستگاه امام حسین علیه السلام فوق فقه است چرا که فقه به معنای شریعت است و آن حضرت بیرون از شریعت خداوند کاری را انجام نمی دهند بلکه به معنای نارسایی فقه امروز و تلاش مجتهدان در فهم فقه واقی و گم شدن آن در مسیر زمان و به انحراف رفتن به دست فقیهان ظاهرگراست و در فقه باید برای کشف احکام درست و احکام مستند به خداوند و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام کوشید. حادثه کربلا بارزترین نمونه برای اثبات پیرایه و دروغین بودن برخی از احکام است که ظاهرگرایان بر آن اصرار دارند.
منبع: پایگاه حضرت آیت الله العظمی نکونام (دامت برکاته).