يکشنبه، 20 مرداد 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

مواد لازم و طرز تهیه پلو افرانای فصل را توضیح دهید.


پاسخ :
مواد لازم برای 4 - 5 نفر :
برنج --------------------------- 3 پیمانه
لوبیا سبز --------------------- 1 پیمانه ( خرد شده )
نخود فرنگی ------------------ 1 پیمانه
ذرت پخته یا بخار پز ---------- ¾ پیمانه
سیب زمینی ----------------- 1 عدد متوسط ( نگینی خرد شده )
گوجه فرنگی ----------------- 1 عدد متوسط
ادویه دلخواه ------------------ به مقدار لازم
زعفران دم شده -------------- به مقدار دلخواه

طرز تهیه :
برنج را از چند ساعت قبل با مقداری آب و نمک خیس کنید .
در تابه ای مقداری روغن گرم کنید و بعد لوبیا سبز خرد شده را همراه با نخود فرنگی و سیب زمینی خرد شده و ذرت از قبل پخته شده داخل تابه بریزید و قدری تفت دهید تا رنگ لوبیا و سیب زمینی تغییر کند . گوجه را فیله و خرد کنید و به مواد بالا اضافه کنید . کمی نمک و ادویه ( می تواند شامل پودر سیر، دارچین، فلفل، زردچوبه ، زعفران یا هر نوع طعم دهنده دیگر باشد ) داخل مواد بریزید و با شعله متوسط حدود 5 دقیقه مواد را هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند و قدری آب گوجه کشیده شود. دو لیوان آب جوش داخل تابه بریزید، درب تابه را ببندید و 20 دقیقه زمان برای طبخ مواد در نظر بگیرید .
برنج را آبکش کنید و کنار بگذارید تا قدری خنک شود و آب اضافی آن چیده شود.
بعد از طبخ کامل مواد و کشیده شدن آب اضافی آن، حرارت را خاموش کنید و درب تابه را بردارید و کمی صبر کنید تا مایه خنک شود . به اندازه یک کفگیر از مایه را جدا کنید و در جای گرمی نگه دارید .
کف قابلمه متناسب با اندازه مواد، مقداری روغن بریزید و ته دیگ دلخواه را بندازید ، یک لایه از برنج آبکش شده بریزید و کمی دارچین و ادویه پلویی روی آن بریزید، یک لایه از مایه آماده روی پلو بریزید و اینکار را تکرار کنید تا هم برنج و هم مایه تمام شود. ( لایه آخر را با برنج ساده بپوشانید ) قدری زعفران دم شده و دارچین و ادویه روی لایه آخر بریزید. حرارت را کمی بالا ببرید تا پلو بخار کند، به اندازه نصف استکان مخلوط آب جوش و روغن را روی سطح پلو بریزید و بعد از اینکه پلو بخار کرد، آن را دم بگذارید و حرارت را روی شعله ملایم تنظیم کنید.
حدود یک ساعت و نیم برای دم کشیدن پلو زمان لازم است .
بعد از دم کشیدن پلو، به کمک کفگیر مواد را داخل قابلمه به آرامی مخلوط کنید و داخل ظرف مورد نظر سرو کنید . مقدار جدا کرده از مایه را روی پلو بریزید و غذا را سرو کنید .

نکته :
در تهیه این غذا از سبزیجات فصل استفاده شده است و بدون هیچ نوع پروتئین گوشتی سعی شده است ویتامین ، فیبر و پروتئین لازم در یک وعده غذایی سالم در این غذا گنجانده شود . طعم این خوراک ارتباط مستقیم با ادویه و طعم دهنده ای که استفاده میشود دارد.
توجه داشته باشید که استفاده زیاد از ادویه ها – همانطور که قبلا هم توضیح داده شده است – نه تنها باعث خوش طعم تر شدن غذا نمی شود بلکه در مواقعی طعم غذا را تلخ میکند.
برای این مقدار مواد به طور متوسط حدود یک تا یک و نیم قاشق غذا خوری ( حداکثر ) ادویه لازم است.
که می تواند مخلوطی از چند ادویه طعم دهنده باشد . با توجه به طعم سبزیجات استفاده شده پودر سیر و نمک و دارچین و مقداری ادویه پلویی می توانند گزینه های خوبی باشند .
اگر دوست داشتید پلو کمی رنگی تر باشد مقدار گوجه را تا 3 عدد متوسط افزایش دهید . و یا با استفاده از زعفران به مقدار دلخواه رنگ پلو را تنظیم کنید .
توجه داشته باشید که هنگام دم کردن پلو، مایه نباید خیلی داغ یا آبدار باشد که در آخر باعث خمیر شدن پلو نشود .
در صورتیکه ذرت تازه در دسترس ندارید استفاده از کنسرو ذرت را توصیه نمی کنم ! ذرت های تهیه شده در قالب انواع کنسرو طعمی نسبتا شیرین دارند که برای این خوراک زیاد مناسب نیست .
اگر از ذرت تازه استفاده میکنید قبل از مخلوط کردن آن با سایر مواد حتما ذرت را به اندازه کافی بپزید . همانطور که می دانید، مدت زمان لازم برای پخت ذرت بسیار بالاتر از سایر سبزیجات استفاده شده در این خوراک است . و با توجه به دیر هضم بودن و سنگین بودن ذرت حتما باید قبل از استفاده به طور کامل بپزد. هرچند برای محصولاتی مثل ذرت " پخت کامل " وجود ندارد و هرچه بپزد نرم تر می شود ولی به طور معمول حدود دو تا سه ساعت در حالت بخار پز و یک و نیم تا دو ساعت در حالت آب پز، زمان پخت برای ذرت کافی است . هنگام پختن ذرت ( با هر روشی ) ابتدای کار نمک را به آن اضافه نکنید تا سفت و دیرپز نشود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.