پرسش :
آیا زن مى تواند بدون اذن شوهر از مال خودش نذر کند؟
پاسخ :
آیات عظام امام و خامنه اى: خیر، نذر زن در اموال خودش نیز بدون اذن شوهر صحیح نیست1.
آیه اللّه بهجت: نذر زن بدون اذن شوهر، بنابر احتیاط واجب صحیح نیست (حتى در اموال خودش)2.
آیات عظام تبریزى و مکارم: اگر نذر زن مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او [در هر حال] صحیح نیست و اگر مزاحم نباشد، احتیاط مستحب آن است که با اجازه او باشد (حتى در اموال خودش)3.
آیات عظام سیستانى، صافى و وحید: اگر نذر زن مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او [در هر حال] صحیح نیست و بنابر احتیاط واجب در اموال خودش نیز ـ غیر از حج، زکات، صله رحم و احسان به پدر و مادر ـ با اذن شوهر نذر کند4.
آیه اللّه فاضل: اگر نذر زن، مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او [در هر حال] صحیح نیست و اگر مزاحم نباشد، احتیاط واجب آن است که با اذن او باشد؛ به خصوص در نذر اموال (هر چند متعلّق به اموال خودش باشد)5.
آیه اللّه نورى: آرى، نذر زن از مال خودش بدون اذن شوهر صحیح است6.
پی نوشت:
1. امام، استفتاءات، ج 2، نذر، س 10 و خامنه اى، استفتاء، س 1093.
2. بهجت، توضیح المسائل مراجع، م 2644.
3. مکارم، توضیح المسائل مراجع، م 2644 ؛ تبریزى، منهاج الصالحین، ج 2، م 1551.
4. صافى و سیستانى، توضیح المسائل مراجع، م 2644 ؛ وحید، توضیح المسائل، م 2708.
5. فاضل، توضیح المسائل مراجع، م 2644.
6. نورى، استفتاءات، ج 1، س 759.
منبع: www.porseman.org
آیات عظام امام و خامنه اى: خیر، نذر زن در اموال خودش نیز بدون اذن شوهر صحیح نیست1.
آیه اللّه بهجت: نذر زن بدون اذن شوهر، بنابر احتیاط واجب صحیح نیست (حتى در اموال خودش)2.
آیات عظام تبریزى و مکارم: اگر نذر زن مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او [در هر حال] صحیح نیست و اگر مزاحم نباشد، احتیاط مستحب آن است که با اجازه او باشد (حتى در اموال خودش)3.
آیات عظام سیستانى، صافى و وحید: اگر نذر زن مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او [در هر حال] صحیح نیست و بنابر احتیاط واجب در اموال خودش نیز ـ غیر از حج، زکات، صله رحم و احسان به پدر و مادر ـ با اذن شوهر نذر کند4.
آیه اللّه فاضل: اگر نذر زن، مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او [در هر حال] صحیح نیست و اگر مزاحم نباشد، احتیاط واجب آن است که با اذن او باشد؛ به خصوص در نذر اموال (هر چند متعلّق به اموال خودش باشد)5.
آیه اللّه نورى: آرى، نذر زن از مال خودش بدون اذن شوهر صحیح است6.
پی نوشت:
1. امام، استفتاءات، ج 2، نذر، س 10 و خامنه اى، استفتاء، س 1093.
2. بهجت، توضیح المسائل مراجع، م 2644.
3. مکارم، توضیح المسائل مراجع، م 2644 ؛ تبریزى، منهاج الصالحین، ج 2، م 1551.
4. صافى و سیستانى، توضیح المسائل مراجع، م 2644 ؛ وحید، توضیح المسائل، م 2708.
5. فاضل، توضیح المسائل مراجع، م 2644.
6. نورى، استفتاءات، ج 1، س 759.
منبع: www.porseman.org