دوشنبه، 29 مهر 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

از درآمد کسب، وسایل مورد نیاز (مانند یخچال، رایانه و کتاب) تهیه و بعد از مدتى فروخته مى شود، آیا به پول آن خمس تعلق مى گیرد؟


پاسخ :
امام: اگر در همان سال فروخته شود، چنانچه پول آن تا سر سال خمسى زیاد بیاید، باید خمس آن را بدهد و اگر بعد از آن سال بفروشد، پول آن بلافاصله خمس دارد؛ مگر آنکه با وسیله دیگرى تعویض کند 1.
آیه اللّه بهجت: چنانچه تا سر سال خمسى زیاد بیاید، خمس دارد 2.
آیه اللّه تبریزى: به مقدار تفاوت قیمت خرید و قیمت فروش، جزء درآمد سال شمرده مى شود و چنانچه تا سر سال خمسى زیاد بیاید، باید خمس آن را بپردازد 3.
آیه اللّه خامنه اى: اگر وسایل مورد نیاز در همان سال خرید فروخته شود، به پول فروش آن خمس تعلق مى گیرد؛ ولى اگر بعد از گذشت سال خمسى بفروشد، به آن خمس تعلق نمى گیرد 4.
آیه اللّه فاضل: اگر در همان سال (سال خرید) فروخته شود، چنانچه پول آن تا سر سال خمسى زیاد بیاید، باید خمس آن را بپردازد و اگر بعد از آن سال بفروشد ـ به مقدار تفاوت قیمت خرید و قیمت فروش ـ جزء درآمد سال شمرده مى شود و چنانچه تا سر سال خمسى زیاد بیاید، باید خمس آن را بدهد 5.
آیات عظام صافى و سیستانى: اگر در همان سال (سال خرید) فروخته شود، چنانچه پول آن تا سر سال خمسى زیاد بیاید، بنابر احتیاط واجب خمس آن را بپردازد و اگر بعد از آن سال بفروشد، تنها مقدار تفاوت قیمت خرید و قیمت فروش، جزء درآمد سال شمرده مى شود و چنانچه تا سر سال خمسى زیاد بیاید، باید خمس آن را بدهد 6.
آیه اللّه مکارم: پول فروش وسایل مورد نیاز در هر حال خمس ندارد 7.
آیه اللّه وحید: تنها مقدار تفاوت قیمت خرید و قیمت فروش جزء درآمد سال شمرده مى شود و چنانچه تا سر سال خمسى زیاد بیاید، بنابر احتیاط واجب خمس آن را بدهد 8.
آیه اللّه نورى: اگر در همان سال (سال خرید) فروخته شود، چنانچه پول آن تا سر سال خمسى زیاد بیاید، باید خمس آن را بدهد و اگر بعد از آن سال بفروشد، پول آن خمس ندارد 9.
پی نوشت :
1. امام، استفتائات، ج 1، س 173 و 72 و 74.
2. دفتر: بهجت.
3. تبریزى، استفتائات، س 841.
4. خامنه اى، اجوبة، س 889 و 986 .
5. العروة الوثقى مع تعلیقات، ج 2، م 67؛ جامع المسائل، ج 2، س 485.
6. صافى، جامع الاحکام، ج 1، س 710 و 714 و توضیح المسائل، م 1790 و 1779؛ سیستانى، منهاج الصالحین، ج 1، م 1223 و توضیح المسائل، 1751.
7. مکارم، استفتائات، ج 1، س 314.
8. وحید، توضیح المسائل، م 1778.
9. نورى، استفتائات، ج 1، س 263 و توضیح المسائل، 1777.
منبع: www.porseman.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.