دوشنبه، 13 آبان 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

چرا در ایران اول مادر آقا پسر می آید منزل دختر خانم و تازه اگر دختر پسندیده شود و سپس خانوادهاشان می آیند که دیگر انتخاب دختر در وهله اول بى معنى است در صورتى که عرف و عقل انتخاب هر دو را لازم می داند پس چرا همیشه آقا پسرها باید دختر خانمها را بپسندند پس انتخاب دختر خانمها چه می شود؟


پاسخ :
در حوزه انتخاب بدون هیچ شک و تردید همانطور که پسرها حق انتخاب دارند، خانمها یا دختران نیز حق انتخاب دارند و معمولاً در بیشتر موارد وقتى کسى به خواستگارى دختران می آید می توانند در مورد آن فرد تحقیق دقیق انجام دهند و پس از تحقیقات لازم انتخاب کنند یعنى جواب آرى یا نه بگویند لذا حق انتخاب شرعا و قانونا حق طبیعى خانم در مورد همسر آیندهشان می باشد.
لازم به ذکر است در حال حاضر هم در بیشتر مناطق ایران، تقریبا همینطور عمل می شود مگر در موارد بسیار نادرى که ممکن است خانواده از روى تعصبات، فردى را به دختر تحمیل کند، بلکه به بیان واقعبینانه تر خواستگارى گرچه مقدمه یک انتخاب است ولى بیشتر شبیه به پیشنهاد است؛ یعنى، آنچه در فرآیند خواستگارى رخ می دهد این است که از طرف خانواده پسر یا از طرف خود پسر به خواستگارى دختر می روند یعنى در واقع پیشنهاد ازدواج با دختر را مطرح می کنند و دختر حق دارد انتخاب کند و جواب مثبت دهد همانطور که حق دارد رد کند و جواب منفى بدهد. بنابراین هر دو انتخابگرند اما به شکلهاى مختلف، هر دو مسؤولیت پذیرند اما در قالبهاى گوناگون و هر دو وظایف خاصى را انجام می دهند ولى با چارچوبهاى متفاوت. پس باید دید که چگونه این انتخابگرى، قبول مسؤولیت و انجام وظایف شکل گیرد که نه تنها تأثیر منفى نداشته باشد بلکه آثار نسبت خود را در زندگى مشترک و آینده داشته باشد.
خواستگارى مرد از زن با توجه به ویژگى هاى زن و مرد در نوع انسان بهتر و شایسته تر است. هر چند ممکن است پیامدهاى منفى اى براى پاسخ رد یک زن به مرد در برخى مردان یافت ولى این پیامدهاى منفى در نوع مردان به وجود نمی آید و آثار سوء کمترى دارد. در یک مقایسه بین تأثیرات منفى در زنان و مردان شاید بتوان گفت شکنندگى شنیدن پاسخ رد در زنان بیشتر است. بنابراین نمی گوییم در هیچ موردى از مردان با گرفتن پاسخ رد از طرف زنان دچار مشکل و شکنندگى نمی شوند بلکه می گوییم آثار سوء پیامدهاى منفى در مقایسه با زنان کمتر است و یا آن قدر کم است که می توان از آن صرف نظر کرد. پس خواستگارى از طرف مردان باید انجام گیرد تا پیامدهاى منفى کمترى داشته باشد. چنان که در نظام زیباى طبیعت نیز به طور معمول نرها دنبال ماده ها می روند و چه بسا تعداد بسیارى از زنبورها دنبال یک ملکه بروند تا یکى از آنها موفق به وصال با ملکه شود!
منبع: پرسمان


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.