پرسش :
آیا در موارد زیر مىتوان سقط جنین کرد؟ الف) مادر بیمار باشد، و ادامه حاملگى (با تشخیص پزشک، و وضعیّتى که مادر دارد، و خودش نیز تشخیص داده)، باعث تشدید بیمارى و وخامت حال مادر گردد. ب) بیمارى فوق به درجهاى برسد که حیات مادر متوقّف بر سقط جنین باشد. ج) مادر در کمال صحّت و سلامتى است، و هیچگونه خطرى او را تهدید نمىکند، و جنین نیز سالم است، ولى دو سر دارد، یا سر جنین به شکل انسان نیست، و اگر با چنین حالتى متولّد شود، طبق تشخیص پزشک، ممکن است چند روز پس از تولّد از دنیا برود. یا ادامه حیات چنان فرزندى براى خود او، و والدین و جامعه مشکلاتى خواهد داشت. د) در فروض فوق، حکم مسأله را قبل و بعد از ولوج روح بیان فرمایید. ه ) در هر صورت، آیا مسؤولیتى از نظر شرعى براى پزشک و زوجین وجود دارد؟ و) چنانچه لازم باشد پزشک مرد اقدام به سقط جنین نماید، چه حکمى دارد؟
پاسخ :
پاسخ از حضرت آیت اللَّه العظمى مکارم شیرازى (مدّ ظلّه العالى):
سقط جنین تنها در صورتى جایز است که جان مادر در خطر باشد. همچنین اگر بیمارى شدیدى مادر را تهدید کند، و جنین هنوز به مرحله دمیدن روح نرسیده باشد. و نیز اگر تشخیص قطعى داده شود که جنین به گونهاى ناقص است که براى پدر و مادر و اطرافیان اسباب عسر و حرج شدید مىشود، مشروط بر این که روح در آن دمیده نشده باشد. در این سه صورت، ختم حاملگى جایز است، و اگر راه منحصر به طبیب مرد باشد، در این صورت مانعى ندارد. و احتیاط آن است که پدر و مادر، طبیب را نسبت به دیه تبرئه کنند.
منبع: makarem.ir
پاسخ از حضرت آیت اللَّه العظمى مکارم شیرازى (مدّ ظلّه العالى):
سقط جنین تنها در صورتى جایز است که جان مادر در خطر باشد. همچنین اگر بیمارى شدیدى مادر را تهدید کند، و جنین هنوز به مرحله دمیدن روح نرسیده باشد. و نیز اگر تشخیص قطعى داده شود که جنین به گونهاى ناقص است که براى پدر و مادر و اطرافیان اسباب عسر و حرج شدید مىشود، مشروط بر این که روح در آن دمیده نشده باشد. در این سه صورت، ختم حاملگى جایز است، و اگر راه منحصر به طبیب مرد باشد، در این صورت مانعى ندارد. و احتیاط آن است که پدر و مادر، طبیب را نسبت به دیه تبرئه کنند.
منبع: makarem.ir