نوشیدن آب به اندازه کافی در روز می‌تواند از خشکی استخوان و مفاصل جلوگیری می کند و کودک تا حد زیادی از شکستگی و دررفتگی دور می شود.
 

مقدمه

شکستگی استخوان در کودکان معمولاً در دست‌ و پا و استخوان ترقوه رخ می‌دهد. دررفتگی وقتی رخ می‌دهد که رباط‌ های نگه‌دارندۀ مفصل کشیده یا پاره شوند، و استخوان‌ها از جای خود خارج شوند. شایع‌ترین دررفتگی در کودکان در مفصل آرنج رخ می‌دهد. هنگام دررفتگی مفصل، ممکن است شکستگی استخوان نیز رخ دهد. شکستگی و دررفتگی معمولاً در اثر افتادن، فعالیت‌های ورزشی یا سوانح رانندگی رخ می‌دهد. شکستگی جزئی (مو برداشتن استخوان) ممکن است موجب علائم خفیفی شود و با کشیدگی عضله یا رباط‌ها اشتباه شود.
 

علائم شکستگی‌ها و دررفتگی‌

شکستگی‌ها و دررفتگی‌های شدیدتر علائم زیر را دارند:
•    درد شدید؛ به‌طوری‌ که کودک عضو صدمه‌ دیده را بی‌حرکت نگه می‌دارد.
•    دردناکی فوق‌العاده؛
•    تورم و تغییر رنگ پوست در محل آسیب
•    تغییر شکل مشهود


راه های درمانی

- در شکستگی مصرف مناسب و به اندازه املاح معدنی به خصوص کلسیم بسیار حتمی و مهم است.
- برای تامین کلسیم، فسفر، آهن، زنیک و غیره شما می توانید از روش بسیار مفید و کاربردی در طب سنتی جهت درمان آن استفاده کنید. این روش حتی برای بزرگسالان و بیماری های استخوانی نیز مفید می باشد، این روش می‌تواند برای افرادی که دچار پوکی استخوان و شکستگی در استخوان شده اند باعث تامین کلسیم شود و حتی در زنان باردار نیز می توانند همین امر را انجام داده و بسیار عالی باشد.
- در یک ظرف شیشه ای ۱ لیوان آب جوشیده خنک بریزید سپس پوست تخم مرغ محلی و پوست تخم مرغ ماشینی را که از قبل آن را به خوبی شسته بودید پودر کنید و به آن اضافه کنید. یک تا سه قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه به آن اضافه کرده و تا ۲ ساعت در یخچال نگهداری کنیم، سپس بطری را تکان دهید تا خوب مواد آن مخلوط شود، بعد آنرا می توانید آن را کاملاً صافی کشیده و با نبات یا عسل با کمی آب این شربت کلسیم دار را بنوشید. [1]
- میل کردن روزانه ۲ قاشق چای خوری عسل به همراه وعده های غذایی عضلات و استخوان های پا را تقویت کرده و از در رفتگی و شکستگی آنها را تا حد بسیار زیادی جلوگیری می کند.
- قلم گوساله و یا گوسفند یکی دیگر از مواردی است که می‌توان با آن کلسیم بدن را تامین کرد. شما قلم را در  ظرف غیر تفلون بگذارید و به آن آب کافی و ادویه و پیاز اضافه کرده و بگذارید تا ۲۴ تا ۴۸ ساعت به آرامی بپزد. استخوان‌ها پودر و پوک شود. سپس قسمت های سفت استخوان را جدا کرده و آن را در همزن بریزید و با آب باقیمانده مخلوط، در ظرف شیشه ای یا سفالی نگهداری کنید و هر ۱۲ ساعت بسته به سن به کودک از یک فنجان تا یک لیوان، با ۵ تا ۱۵ قطره لیموترش بدهید. [2]
- تره یکی از سبزیجاتی است که سرشار از کلسیم بود و برای کودکان بسیار مفید می باشد. شما می توانید همراه با صبحانه و یا وعده های غذایی دیگر را به کودکان خود بدهید.
 

نکات قابل توجه

- اگر احتمال صدمه به گردن کودک و یا کمر می‌رود، آنرا حرکت ندهید و آمبولانس خبر کنید. اگر احتمال شکستگی یا دررفتگی بخش دیگری از بدن می‌رود، کودک را فوراً به بیمارستان برسانید یا آمبولانس بخواهید. در مدت انتظار برای آمبولانس، دست و پای‌شکسته را تثبیت کنید.
- بهبودی استخوان‌هایی که وزن بدن را تحمل می‌کنند، مانند استخوان‌های پا، ران و لگن ممکن است بسیار بیشتر طول بکشد. دررفتگی معمولاً ظرف یک یا دو هفته بهبود می‌یابد.
- به‌ محض اینکه استفاده از عضو آسیب‌ دیده خطری برای کودک نداشته باشد، ورزش‌درمانی و ماساژ برای جلوگیری از سفت و ضعیف شدن عضله و مفاصل تجویز می‌شود.
 

توصیه های غذایی

- مواد غذایی سرشار از کلسیم مانند ماست، شیر و همچنین مواد غذایی غنی از پتاسیم نظیر موز ، سیب زمینی را به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنید. امام صادق علیه السلام در این زمینه می فرمایند : «شیربخور، چرا که گوشت مى رویاند و استخوان را محکم می کند.» [3]
- نوشیدن آب به اندازه کافی در روز می‌تواند از خشکی استخوان و مفاصل جلوگیری می کند و کودک تا حد زیادی از شکستگی و دررفتگی دور می شود.
- از مصرف محصولات لبنی،، میوه های خشک سرشار از کلسیم و پتاسیم مانند زردآلو، انجیر و غیر غافل نشوید.
- امام رضا علیه السلام در این باره می‌فرمایند : «انجیر استخوان ها را محکم، رویش مو را زیاد می کند و با وجود آن احتیاجى به دارو نیست.» [4]
- خوردن عصاره گوشت قرمز و مغز استخوان و حلیم گوشت می تواند استخوان را تقویت کند و کلسیم مورد نیاز بدن کودک را به آن برساند. پیامبر خدا صلى الله علیه و آله می‌فرمایند : اللَّحمُ وَاللَّبَنُ یُنبِتانِ اللَّحمَ ویَشُدّانِ العِظامَ «گوشت و شیر، گوشت مى رویانند و استخوان ها را استحکام مى بخشند» [5]


پی نوشت:
[1] سید هادی فاطمی، بیماری های کودکان، قم: شهید کاظمی، 1396، صفحه 172.
[2] خدادای، مصطفی، طب سنتی، جلد یک، قم: سپهر اندیشه، 1396 ، صفحه 21.
[3] کلینی، محمد بن یعقوب ، اصول کافی3، قم: اسوه 1375، جلد 6، صفحه 336.
[4] شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ناشر: آل البیت، جلد 25، صفحه 170.
[5] دعائم الإسلام، جلد 2، صفحه 145.