شکستگی، در رفتگی استخوان در کودکان و درمان آن

شکستگی و دررفتگی ممکن است به بافت‌ها، عصب‌ها ورگه‌ ای خونی پیرامون محل مربوطه آسیب برساند. اگر استخوان شکسته پوست را پاره کند، احتمال عفونت وجود خواهد داشت. آیا باید به پزشک مراجعه کرد؟
سه‌شنبه، 10 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
شکستگی، در رفتگی استخوان در کودکان و درمان آن
نوشیدن آب به اندازه کافی در روز می‌تواند از خشکی استخوان و مفاصل جلوگیری می کند و کودک تا حد زیادی از شکستگی و دررفتگی دور می شود.
 

مقدمه

شکستگی استخوان در کودکان معمولاً در دست‌ و پا و استخوان ترقوه رخ می‌دهد. دررفتگی وقتی رخ می‌دهد که رباط‌ های نگه‌دارندۀ مفصل کشیده یا پاره شوند، و استخوان‌ها از جای خود خارج شوند. شایع‌ترین دررفتگی در کودکان در مفصل آرنج رخ می‌دهد. هنگام دررفتگی مفصل، ممکن است شکستگی استخوان نیز رخ دهد. شکستگی و دررفتگی معمولاً در اثر افتادن، فعالیت‌های ورزشی یا سوانح رانندگی رخ می‌دهد. شکستگی جزئی (مو برداشتن استخوان) ممکن است موجب علائم خفیفی شود و با کشیدگی عضله یا رباط‌ها اشتباه شود.
 

علائم شکستگی‌ها و دررفتگی‌

شکستگی‌ها و دررفتگی‌های شدیدتر علائم زیر را دارند:
•    درد شدید؛ به‌طوری‌ که کودک عضو صدمه‌ دیده را بی‌حرکت نگه می‌دارد.
•    دردناکی فوق‌العاده؛
•    تورم و تغییر رنگ پوست در محل آسیب
•    تغییر شکل مشهود


راه های درمانی

- در شکستگی مصرف مناسب و به اندازه املاح معدنی به خصوص کلسیم بسیار حتمی و مهم است.
- برای تامین کلسیم، فسفر، آهن، زنیک و غیره شما می توانید از روش بسیار مفید و کاربردی در طب سنتی جهت درمان آن استفاده کنید. این روش حتی برای بزرگسالان و بیماری های استخوانی نیز مفید می باشد، این روش می‌تواند برای افرادی که دچار پوکی استخوان و شکستگی در استخوان شده اند باعث تامین کلسیم شود و حتی در زنان باردار نیز می توانند همین امر را انجام داده و بسیار عالی باشد.
- در یک ظرف شیشه ای ۱ لیوان آب جوشیده خنک بریزید سپس پوست تخم مرغ محلی و پوست تخم مرغ ماشینی را که از قبل آن را به خوبی شسته بودید پودر کنید و به آن اضافه کنید. یک تا سه قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه به آن اضافه کرده و تا ۲ ساعت در یخچال نگهداری کنیم، سپس بطری را تکان دهید تا خوب مواد آن مخلوط شود، بعد آنرا می توانید آن را کاملاً صافی کشیده و با نبات یا عسل با کمی آب این شربت کلسیم دار را بنوشید. [1]
- میل کردن روزانه ۲ قاشق چای خوری عسل به همراه وعده های غذایی عضلات و استخوان های پا را تقویت کرده و از در رفتگی و شکستگی آنها را تا حد بسیار زیادی جلوگیری می کند.
- قلم گوساله و یا گوسفند یکی دیگر از مواردی است که می‌توان با آن کلسیم بدن را تامین کرد. شما قلم را در  ظرف غیر تفلون بگذارید و به آن آب کافی و ادویه و پیاز اضافه کرده و بگذارید تا ۲۴ تا ۴۸ ساعت به آرامی بپزد. استخوان‌ها پودر و پوک شود. سپس قسمت های سفت استخوان را جدا کرده و آن را در همزن بریزید و با آب باقیمانده مخلوط، در ظرف شیشه ای یا سفالی نگهداری کنید و هر ۱۲ ساعت بسته به سن به کودک از یک فنجان تا یک لیوان، با ۵ تا ۱۵ قطره لیموترش بدهید. [2]
- تره یکی از سبزیجاتی است که سرشار از کلسیم بود و برای کودکان بسیار مفید می باشد. شما می توانید همراه با صبحانه و یا وعده های غذایی دیگر را به کودکان خود بدهید.
 

نکات قابل توجه

- اگر احتمال صدمه به گردن کودک و یا کمر می‌رود، آنرا حرکت ندهید و آمبولانس خبر کنید. اگر احتمال شکستگی یا دررفتگی بخش دیگری از بدن می‌رود، کودک را فوراً به بیمارستان برسانید یا آمبولانس بخواهید. در مدت انتظار برای آمبولانس، دست و پای‌شکسته را تثبیت کنید.
- بهبودی استخوان‌هایی که وزن بدن را تحمل می‌کنند، مانند استخوان‌های پا، ران و لگن ممکن است بسیار بیشتر طول بکشد. دررفتگی معمولاً ظرف یک یا دو هفته بهبود می‌یابد.
- به‌ محض اینکه استفاده از عضو آسیب‌ دیده خطری برای کودک نداشته باشد، ورزش‌درمانی و ماساژ برای جلوگیری از سفت و ضعیف شدن عضله و مفاصل تجویز می‌شود.
 

توصیه های غذایی

- مواد غذایی سرشار از کلسیم مانند ماست، شیر و همچنین مواد غذایی غنی از پتاسیم نظیر موز ، سیب زمینی را به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنید. امام صادق علیه السلام در این زمینه می فرمایند : «شیربخور، چرا که گوشت مى رویاند و استخوان را محکم می کند.» [3]
- نوشیدن آب به اندازه کافی در روز می‌تواند از خشکی استخوان و مفاصل جلوگیری می کند و کودک تا حد زیادی از شکستگی و دررفتگی دور می شود.
- از مصرف محصولات لبنی،، میوه های خشک سرشار از کلسیم و پتاسیم مانند زردآلو، انجیر و غیر غافل نشوید.
- امام رضا علیه السلام در این باره می‌فرمایند : «انجیر استخوان ها را محکم، رویش مو را زیاد می کند و با وجود آن احتیاجى به دارو نیست.» [4]
- خوردن عصاره گوشت قرمز و مغز استخوان و حلیم گوشت می تواند استخوان را تقویت کند و کلسیم مورد نیاز بدن کودک را به آن برساند. پیامبر خدا صلى الله علیه و آله می‌فرمایند : اللَّحمُ وَاللَّبَنُ یُنبِتانِ اللَّحمَ ویَشُدّانِ العِظامَ «گوشت و شیر، گوشت مى رویانند و استخوان ها را استحکام مى بخشند» [5]


پی نوشت:
[1] سید هادی فاطمی، بیماری های کودکان، قم: شهید کاظمی، 1396، صفحه 172.
[2] خدادای، مصطفی، طب سنتی، جلد یک، قم: سپهر اندیشه، 1396 ، صفحه 21.
[3] کلینی، محمد بن یعقوب ، اصول کافی3، قم: اسوه 1375، جلد 6، صفحه 336.
[4] شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ناشر: آل البیت، جلد 25، صفحه 170.
[5] دعائم الإسلام، جلد 2، صفحه 145.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.