سوء تغذیه، علامت و راهکارهای درمانی آن (بخش دوم)

کمبود مواد مغذی یا سوء تغذیه زمانی اتفاق می افتد که بدن مقدار لازم مواد مغذی را از مواد غذایی جذب یا دریافت نمی‌کند. کمبودها می‌توانند به طیف وسیعی از مشکلات سلامتی منجر شوند. این مشکلات می‌توانند شامل مشکلات هضم، اختلالات پوستی، رشد استخوانی ناقص یا بازماندگی از رشد و حتی زوال عقل باشند.
يکشنبه، 14 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سوء تغذیه، علامت و راهکارهای درمانی آن (بخش دوم)
کلسیم به بدن شما کمک می‌کند که استخوان‌ها و دندان‌های قوی داشته باشید.
 
چکیده : کمبود مواد مغذی یا سوء تغذیه زمانی اتفاق می افتد که بدن مقدار لازم مواد مغذی را از مواد غذایی جذب یا دریافت نمی‌کند. کمبودها می‌توانند به طیف وسیعی از مشکلات سلامتی منجر شوند. این مشکلات می‌توانند شامل مشکلات هضم، اختلالات پوستی، رشد استخوانی ناقص یا بازماندگی از رشد و حتی زوال عقل باشند.

تعداد کلمات 1209 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه
سوء تغذیه، علامت و راهکارهای درمانی آن (بخش دوم)

کمبود فولات (ویتامین B-9)

ویتامین B-9 به بدن کمک می‌کند که گلبول‌های قرمز و DNA تولید کند. این ویتامین اغلب به عنوان فولات شناخته می‌شود. فولات به رشد مغز و عملکرد سیستم عصبی نیز کمک می‌کند. اسید فولیک، فرم مصنوعی فولات موجود در مکمل‌ها یا غذاهای غنی شده است.
فولات برای رشد جنین بسیار مهم است. این ویتامین نقش مهمی در تشکیل مغز و نخاع در حال رشد جنین ایفا می‌کند.کمبود فولات می‌تواند منجر به نقص‌های جدی زایمان، مشکلات رشد و یا کم خونی شود.

شما می‌توانید فولات را در خوراکی‌های زیر پیدا کنید:
لوبیا و عدس
میوه‌های مرکبات
سبزیجات سبز برگدار
مارچوبه
گوشت‌هایی نظیر گوشت مرغ
صدف خوراکی
محصولات غلات غنی شده
غلات سبوس دار
در حالی که لوبیاها می‌توانند مقدار زیادی فولات داشته باشند، محتوای فولات در کنسرو لوبیا تقریباً نصف میزان لوبیا پخته شده و لوبیا خشک شده است.
بیشتر مردم به اندازه کافی فولات دریافت می‌کنند. اما زنان باردار و زنان در سنین باروری گاهی اوقات برای بارداری سالم فولات کافی مصرف نمی‌کنند. موسسه ملی بهداشت (NIH) توصیه می‌کند که زنان باردار یا زنانی که ممکن است باردار شوند به منظور کمک به پیشگیری از نقایص نوزاد، روزانه ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک یعنی بیش از مقدار فولاتی که از مواد غذایی به طور طبیعی دریافت می‌شود، مصرف کنند.
همچنین تحقیقات نشان می‌دهند که برخی افراد جهش‌های ژنتیکی دارند که از متالیزه شدن فولات یا تبدیل آن به فرمی که بدن بتواند استفاده کند، جلوگیری می‌کنند. در این موارد، در حالی که مصرف فولات ممکن است کافی باشد، مکمل فولات متیلین ممکن است برای جلوگیری از کمبود آن ضروری باشد.
 

کمبود کوبالامین (ویتامین B-12)

ویتامین B-12 نوعی ویتامین B است که مسئول کمک به بدن در ساخت سلول‌های خونی قرمز سالم می‌باشد. کمبود این ویتامین در میان افرادی با شرایط زیر شایع است:
گیاه خوار هستند.
جراحی معده انجام داده‌اند.
بیش از ۶۰ سال دارند.
مبتلا به دیابت هستند و متفورمین (گلوکوفاژ) مصرف می‌کنند.
دارای سابقه طولانی استفاده از آنتی اسیدها می باشند.
فاقد فاکتور طبیعی هستند.
فاکتور طبیعی یا ذاتی پروتئین حاملی است که توسط سلول‌های معده ترشح می‌شود. این پروتئین به ویتامین B-12 متصل می‌شود و آن را برای جذب به روده کوچک می‌برد. این روشی است که بدن را قادر به جذب و استفاده از ویتامین B12 می کند.
مصرف کافی کلسیم در وعده‌های غذایی برای فاکتور طبیعی به منظور کمک به جذب B12 در روده کوچک ضروری می‌باشد.
کمبود این ویتامین ممکن است باعث کم خونی پرنیسیوز شود. این نوع از کم خونی ناشی از کاهش توانایی جذب مؤثر B-12 است. کم خونی پرنیسیوز در افراد مبتلا به اختلالات خودایمنی و بیماری‌های گوارشی یا التهابی شایع‌تر است.

علائم کمبود ویتامین B-12 عبارتند از:
خستگی و ضعف شدید
سرگیجه
تنگی نفس
کاهش وزن
حالت تهوع یا از دست دادن اشتها
درد، قرمزی، یا تورم در زبان
پوست رنگ پریده یا زرد رنگ
کمبود ویتامین B-12 که به مدت طولانی درمان نشده باقی بماند، ممکن است باعث آسیب برگشت ناپذیر به سیستم عصبی شود.

علائم شدیدتر عبارتند از:
دشواری در راه رفتن
ضعف عضلانی
تحریک پذیری
زوال عقل
افسردگی
از دست دادن حافظه
پزشک شما می‌تواند دستور دهد انواع آزمایشات خون را برای بررسی کمبود ویتامین B-12 انجام دهید.

آزمایشات خون موارد زیر را بررسی می‌کنند:
سطح ویتامین B12
اسید متیل مالونیک
آنتی بادی‌های فاکتور طبیعی
درمان می‌تواند به طرق مختلف انجام شود از جمله:
افزایش منابع ویتامین B-12 در رژیم غذایی
مصرف مکمل‌های ویتامین B-12
تزریق ویتامین B-12
انتقال خون
ویتامین B-12 به طور معمول در گوشت قرمز و محصولات حیوانی یافت می‌شود. منابع گیاهی عبارتند از: شیرهای گیاهی غنی شده و مخمر مغذی.
 

کمبود ویتامین D

براساس دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، حدود ۱ میلیارد نفر در سراسر جهان به اندازه کافی ویتامین D به مصرف نمی‌کنند. افرادی که دارای پوست‌های تیره‌تر هستند، در معرض خطر بالای کمبود ویتامین D قرار دارند. ویتامین D برایسلامت استخوان‌ها ضروری است. این ویتامین به بدن کمک می‌کند تا سطوح مناسب کلسیم را برای تنظیم رشد دندان‌ها و استخوان‌ها حفظ کند. کمبود این ماده مغذی می‌تواند منجر به رشد کم یا عدم رشد استخوان شود. پوکی استخوان، ناشی از کمبود کلسیم و ویتامین D، می‌تواند منجر به استخوان‌های اسفنجی و شکننده شود که بسیار راحت می‌شکنند.
ویتامین D تنها در بعضی از خوراکی‌ها به طور طبیعی یافت می‌شود. 

خوراکی‌های حاوی ویتامین D شامل موارد زیر می‌شوند:
روغن‌های جگر ماهی
ماهی چرب
قارچ
زرده تخم مرغ
جگر
بسیاری از محصولات لبنی و شیرهای گیاهی با ویتامین D غنی شده‌اند. بهترین منبع ویتامین D نور خورشید است. بر طبق موسسه بهداشت عمومی، برخی تحقیقات نشان می‌دهند که ۵ تا ۳۰ دقیقه قرار گرفتن در معرض نور خورشید در وسط روز دوبار در هفته بر روی صورت، سینه، گردن یا پشت می‌تواند به اندازه کافی ویتامین D شما را تأمین کند. اگر چه استفاده از کرم‌های ضدآفتاب توصیه می‌شود، اما کرم‌های ضد آفتاب از جذب ویتامین D نور خورشید از طریق پوست جلوگیری می‌کند. قبل از استفاده از کرم ضد آفتاب برای جذب ویتامین D بهینه چند دقیقه در مقابل آفتاب قرار گیرید.
 

کمبود کلسیم

کلسیم به بدن شما کمک می‌کند که استخوان‌ها و دندان‌های قوی داشته باشید. همچنین به قلب، اعصاب و عضلات کمک می‌کند تا عملکرد خوبی داشته باشند.
کمبود کلسیم در اغلب موارد فوراً علائم را نشان نمی‌دهد، اما در طول زمان می‌تواند به مشکلات جدی سلامتی منجر شود. اگر به اندازه کافی کلسیم مصرف نکنید، بدن شما ممکن است از کلسیم موجود در استخوان‌ها استفاده کند. این امر منجر به از دست دادن تراکم استخوانی می‌شود.
در حالی که بعضی از کارشناسان معتقدند که کمبود کلسیم ممکن است به توده استخوانی پایین و ضعیف شدن استخوان‌ها ناشی از پوکی استخوان مربوط شود، این موضوع جای بحث بسیار دارد. بر طبق سازمان جهانی بهداشت، شواهد از اهمیت کلسیم با ویتامین D برای سلامت استخوان در جمعیت‌های مسن‌تر حمایت می‌کنند. شواهد برای جمعیت‌های جوان‌تر ضعیف‌تر هستند.
همچنین پژوهش‌های جمعیتی سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهند که کشورهایی با مصرف کمتر کلسیم میزان بالایی بیماری‌های استخوانی ندارند. اما کشورهایی که میزان مصرف کلسیم بالاتر دارند، میزان بالای شکستگی‌های ران را دارا هستند. در این کشورها، مانند امریکا، مصرف زیاد پروتئین و عدم ورزش کردن می‌تواند در وضعیت ضعیف کلسیم و سلامت استخوان نقش داشته باشند.
کمبود کلسیم می‌تواند منجر به تشنج و ریتم‌های غیر طبیعی قلب شود. این مشکلات حتی می‌توانند تهدید کننده زندگی باشند. زنان بعد از یائسگی به علت تغییر هورمون‌ها، از دست دادن تراکم استخوانی بیشتری را تجربه می‌کنند و در جذب کلسیم، مشکلات بیشتری دارند. بهترین منابع کلسیم عبارتند از:
محصولات لبنی مانند شیر، ماست و پنیر
توفو (غذایی که از دانه سویا تهیه می‌شود)
ماهی‌های کوچک با استخوان
سبزیجاتی مانند کلم پیچ و کلم بروکلی نیز کلسیم دارند. بسیاری از غلات و حبوبات با کلسیم غنی شده‌اند.

ادامه دارد...

منبع :
سایت راستینه

بیشتر بخوانید :
سوء تغذیه چیست؟
علائم سوء تغذیه
بیماری های ناشی از سوء تغذیه​​​​​​​
سوء تغذیه​​​​​​​
سوء تغذیه و عوارض آن در کودکان​​​​​​​
کمبود ویتامین در بیماری های ناشی از سوء تغذیه​​​​​​​



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.